De MJ girls - Reisverslag uit Madiana, Gambia van Jannike Berg - WaarBenJij.nu De MJ girls - Reisverslag uit Madiana, Gambia van Jannike Berg - WaarBenJij.nu

De MJ girls

Door: Jannike van den Berg

Blijf op de hoogte en volg Jannike

31 December 2013 | Gambia, Madiana

Lieve allemaal,

Deze week waren we gezellig de hele week met de MJ girls, zoals wij twee jaar geleden bestempeld zijn hier in Gambia. Samen heerlijk 10 dagen genoten van het weer, gezellig kletsen, herinneringen ophalen en leuke uitstapjes maken en niet te vergeten relaxen… Een toptijd!!
Maandag zijn Marije en ik op tijd met Solomon vertrokken naar Faraba Kairaba. Een beetje gespannen stapten we bij de school uit, omdat er vandaag een gesprek gepland stond met de headmaster en alle teachers. Na onze dag lesgeven twee weken geleden, hadden we een vervelend gevoel. Nu was het tijd om onze punten aan te stippen, maar ook belangrijk om te weten wat zij precies verwachten. Om 9 uur opende Solomon het gesprek en zaten we met zijn allen om de tafel. Wij hebben duidelijk verteld dat we het gevoel hebben dat de interesse niet zo groot is en dat wij niet kunnen werken als er kinderen worden geslagen. De headmaster nam het woord en vertelde dat het allemaal lastig is, omdat ze nog niet zolang open zijn. Hun verwachtingen hebben ze verteld, namelijk rekenen, engels praten en lezen. Hier zullen wij na de kerstvakantie flink mee aan de slag gaan, alleen is het lastig met maar een dag in de week. Daarnaast hebben we afgesproken dat Marije en ik allebei in een andere klas zullen gaan lesgeven. Zo gezegd, zo gedaan! Gelijk allebei in een andere klas begonnen met een rekenles, waarin de nummers 1 t/m 5 werden aangeboden. De kinderen kregen een werkblad, waarbij ze het aantal cirkels bij het nummer moesten tekenen. Snel bleek dit een moeilijke opdracht voor de kinderen te zijn, ook omdat ze nog nooit een potlood hebben vastgehouden. Hier heb ik eerst aandacht aan besteed en vervolgens samen met de kinderen de opdracht op het bord gemaakt. After break heb ik met de kinderen in hoeken gewerkt! Ze hebben hier ontzettend veel en mooi materiaal, waar de kinderen heerlijk mee aan de slag kunnen. Wij kunnen nu laten zien op welke manier de leerkrachten dit kunnen gebruiken. Alle kinderen waren druk in de weer met ontwikkelingsmateriaal, leuk om te zien.
Een tegenvaller was dat we nog steeds zagen dat de leerkrachten van Nursery 1&2 in en uit lopen en geen structuur hebben. Helaas kunnen wij ons niet in tweeën verdelen. Samen met Maartje van Hand in Hand Gambia hebben wij besloten eerst alleen les te zullen geven in Nursery 3 & 4 om de kinderen hier klaar te stomen voor de Primary school.
Nu is het eerst kerstvakantie en in het nieuwe jaar gaan we er gewoon weer volop tegenaan!!

Om 1 uur werden we opgehaald en naar de strip gebracht, waar José en Michelle op ons stonden te wachten. Gelijk opzoek naar een gele taxi om richting de tailer te gaan! Een goede auto gevonden en eentje die ons voor Gambiaanse prijs heen wil brengen, top! De meiden krijgen van ons als kerstcadeau een Gambiaanse broek. Het stof hiervoor hadden we al op de Serrekunda market gekocht. Bij de tailer aangekomen hebben we kennisgemaakt met de zus van Yassin en werd de baas van achteren gehaald. Aan hem hebben we uitgelegd wat we graag wilden en de voorbeeldbroeken laten zien. Geen probleem, dat ging makkelijk lukken en ook nog voor vrijdag. Top, want dan kunnen de meiden nog een aantal dagen van hun broek hier genieten. Tijd om de maten op te meten, het vervelendste gedeelte, haha! Toen alles genoteerd was, konden we vertrekken. Opnieuw opzoek naar een goede taxi. Een hele belevenis elke keer, omdat er zoveel taxi’s roepen of toeteren. Als je dan bij een taxi aankomt dan moet je nog onderhandelen over de prijs, want vaak vragen ze een hoog tarief ( toeristentarief). Het toeristentarief ligt gewoon hoger, maar voor Nederlandse begrippen vallen deze prijzen nog steeds ontzettend mee! Alleen zijn wij geen toeristen meer en weten wij nu de Gambiaanse prijzen en willen voor deze prijs graag vervoerd worden, omdat we het geld goed voor andere zaken kunnen gebruiken.
Aangekomen bij het zwembad nog snel een duikje in het zwembad genomen. ’ s Avonds heerlijk uiteten geweest met z’n vieren en na de show in het hotel nog een potje pool gespeeld bij Green Mamba.
Dinsdag zijn de meiden fanatiek gestart met een potje tennis. Om half 11 hadden ze tennisles van Balla. Ik ben na het ontbijt nog even het bedje ingedoken, omdat ik al een aantal nachten niet zo goed heb geslapen. Na driekwartier snel naar de tennisbaan om nog een glimp op te vangen van de tennisles. Het ging er sportief aan toe! De rest van de dag hebben we een heerlijke relaxdag gehad aan het zwembad.

Woensdag hebben we ook heerlijk genoten van de zon, zwembad en de zee. ’s Avonds zijn we nog even uit geweest met de studenten van Stenden en de leerkrachten van de CCLK en Marie Rita’s.
Donderdag was het tijd voor een trip met Alhagy. Om 9 uur zijn we vertrokken richting de Serrakunda market waar we een mooie rondleiding hebben gekregen van Alhagy over de kleding, sieraden, souvenirs en ladies markt. De ladies markt bestaat uit allerlei etenswaren, zoals groenten, vlees, kruiden en dieren. Ze noemen dit ladies markt, omdat alleen vrouwen hier komen om deze spullen te kopen. Overal lopen mensen door elkaar en je moet goed opletten, want er lopen jongens met kruiwagens om de spullen voor mensen te vervoeren.
We hebben een uurtje over de markt gelopen en onze ogen uitgekeken, daarna zijn we verder gegaan richting Lamin Lodge. Lamin Lodge is een lodge aan de mangroven van the Gambian river. Hier aangekomen kregen we eerst een rondleiding waar we verschillende dingen hebben gezien, zoals mosselen en een mooie baobab boom in de vorm van een olifantenhoofd.
Na de rondleiding kon je nog kiezen voor een boottocht door de mangroven. Het was vandaag een behoorlijk winderige en frisse dag en dus hoefde de boottocht van de meiden niet perse. Marije en ik gaan dat met onze ouders doen in januari. We zijn naar de lodge gegaan om hier wat te drinken en te genieten van het uitzicht over de mangroven. Helemaal boven in het topje hadden we snel een plekje gevonden. We zagen ook nog een bootje varen, maar die kwam helemaal niet tegen de wind op, een goede keuze geweest om vandaag niet te gaan. Een leuke dag met weer nieuwe dingen te hebben gezien en te hebben ontdekt.

Vrijdag was het in de middag tijd om naar de tailer te gaan! Allemaal ontzettend zin in, want hoe zullen de broeken eruit zien? Bij binnenkomst werd ons verteld dat de broeken nog niet klaar waren. Dat hadden we natuurlijk een beetje kunnen verwachten met the Gambian time, haha! Gelukkig konden we om 6 uur terugkomen, want dan zouden in ieder geval de broeken van Michelle en José klaar zijn. Hup om 6 uur opnieuw een taxi in en op weg naar de tailer. Aangekomen mochten we nog even plaats nemen.. Na een half uur kwam de eigenaar met drie broeken binnen. De broeken van José, Michelle en Marije waren al klaar! Super mooi geworden, precies zoals de voorbeeldbroeken. Snel even passen en gelukkig ze pasten Mijn broek werd nog aan gewerkt, maar zou binnen het half uur klaar zijn. De eigenaar nodigde ons uit om even een kijkje in het atelier te nemen. Wij dachten er zit gewoon iemand achter de broek te maken, maar we werden meegenomen naar een ander gebouw en daar zaten heel veel mannen in een atelier te naaien, stof te knippen en te strijken. Leuk om te zien hoe het hier wordt gemaakt en ik kon even een kijkje nemen hoe mijn broek gemaakt werd. Twintig minuten later was mijn broek ook klaar en ook deze paste gelukkig! Allemaal erg blij met de broek vertrokken we snel richting het hotel. In een recordtijd hebben we ons omgekleed om uit eten te gaan, want om 8 uur hadden we met Marie afgesproken. We hadden haar uitgenodigd om met ons te eten, een echte Girls Night! Lekker gekletst over de school, het leven hier en natuurlijk haar zwangerschap. Marije en ik hopen zo dat we hier nog zijn als ze gaat bevallen, spannend! We kregen ook de uitnodiging om 1e kerstdag bij haar te komen voor een Christmas lunch, leuk!

Zaterdagavond zijn we voor de laatste keer uit geweest deze week. Om half 12 zijn we met Modou vertrokken naar Latrikunda. We hadden met Ben afgesproken om naar de Local bars te gaan. Hier zijn we in januari ook geweest, maar toen was Michelle er niet bij en die moet dit natuurlijk ook ervaren! Eerst zouden we nog naar een party gaan, alleen geen idee wat voor party. Toen Modou ons bij een gebouw afzette, herkende we het meteen. Dit was het gebouw van de talentenshow waar we twee jaar geleden ook zijn geweest. Eerst Ben, Peter, Louis, Pascal en Pierre begroet en ja hoor, zei vertelden ons dat er opnieuw een talentenshow was! Twee jaar geleden duurde dit zolang dat we bang waren dat we hier de hele avond zouden zitten. Gelukkig na anderhalf uur vertrokken we richting de local bar. Aangekomen moest er eerst onderhandeld worden over de prijs voor de deur. Nou ja deur kun je het niet echt noemen.. Gordijntje, haha! Binnen was het erg druk en stond de Gambiaanse muziek al op volle toeren! Ontzettend leuk zo’n avond in een local bar!

Zondag hebben we heerlijk uitgeslapen en opnieuw een dag genoten aan het zwembad en zijn we begonnen met het pakken van onze spullen, want helaas vertrekken de meiden morgen terug naar Nederland.

Morgen zullen Marije en ik verhuizen naar ons nieuwe onderkomen in Bijilo. Hier zullen we de komende twee maanden wonen. Vanaf januari zullen we op de Marie Rita’s school en CCLK beginnen met ons leesproject, maar eerst is het tijd voor Kerst en Oud& nieuw. We zijn benieuwd hoe dat hier allemaal gevierd gaat worden, dat zullen jullie in het volgende verslag lezen.

Allemaal hele fijne feestdagen gewenst!

Kerstgroetjes Jannike

• 04 Januari 2014 - 19:01

Magrietha:

Hoi Hoi

Ik loop een beetje achter met het lezen van je verhalen. Maar het is leuk om te lezen en wat jullie allemaal doen. Groet M