Testen, enthousiaste koppies en geduld.. - Reisverslag uit Bijilo, Gambia van Jannike Berg - WaarBenJij.nu Testen, enthousiaste koppies en geduld.. - Reisverslag uit Bijilo, Gambia van Jannike Berg - WaarBenJij.nu

Testen, enthousiaste koppies en geduld..

Door: Jannike van den Berg

Blijf op de hoogte en volg Jannike

08 Februari 2014 | Gambia, Bijilo

Lieve Allemaal,

Opnieuw is er een week voorbij, een week waarin we veel hebben kunnen doen. Tot woensdag zijn we druk bezig geweest met het afnemen van testen in de twee Nursery 2 klassen van de Marie Rita’s school. Een hele klus, want sommige kinderen waren een poos bezig met de test, dus er werd veel geduld van ons verreist. Opvallend was dat alle kinderen zin hadden om de test te maken, telkens als ik naar de klas liep om iemand op te halen schreeuwden ze ‘choose me, choose me’…. Op het moment van de test zagen we veel enthousiaste koppies, dit doordat de kinderen hier heel weinig één op één contact met de leraren hebben... Ze kregen nu even alle aandacht!

Zondagmorgen was het even moeilijk opstaan voor ons, want de avond/nacht ervoor waren we naar de local bars geweest met ons Gambiaanse vrienden en de Nederlandse meiden. Om 10 uur hadden we bij de kerk afgesproken voor een speciale dienst, want de CCLK vierde het 14e levensjaar. Om kwart voor 10 stonden we netjes voor de kerk te wachten, maar nog niemand te zien. Gelukkig na 10 minuten zagen we Louis, gelukkig iemand bekend en konden we samen met hem naar de verzamelplek lopen. Langzaam kwamen er steeds meer bekenden en het was duidelijk te zien wie allemaal naar de local bars waren geweest, want diegene hadden een zonnebril op ( wij ook), haha! Om 10 uur gingen we de kerk in en hebben we vooral opnieuw genoten van de mooie muziek. Na twee uur zat de kerkdienst erop en gingen we naar de compound van Richard Mendy om hier gezellig met zijn allen te lunchen. Al snel kwamen er steeds meer mensen en konden we beginnen met de Gambiaanse lunch.
Tijdens de lunch hebben we gezellig met zijn allen kunnen kletsen. Richard hebben we nog niet zoveel gezien, maar nu de tijd gehad om lang met hem te praten.
Aan het eind van de middag zijn we richting het Senegambia gebied vertrokken om een aantal cadeautjes voor onze vrienden hier op te halen en nog snel een duikje te nemen in het zwembad.
’s Avonds zijn we druk bezig geweest met het maken van de testen. 42 testen maken met de hand, toen misten we wel even het kopieerapparaat… maargoed this is Africa en dat hoort erbij!

Maandagmorgen zijn we begonnen met het afnemen van de testen. Op de school van Marie zijn twee nursery 2 klassen, waarin wij beide de afgelopen weken hebben lesgegeven. Beide merkten we dat er veel niveauverschillen zijn tussen de kinderen in de klas. De snelle leerlingen moeten vaak wachten op de kinderen die wat meer tijd nodig hebben. Daarnaast is er veel verschil in kennis. In overleg met Marie en de leerkrachten hebben we voorgesteld om de kinderen een test te laten maken. Hierdoor kunnen er twee niveauklassen gemaakt worden en kunnen de leerkrachten ook zien op welke onderdelen de kinderen goed en minder goed scoren.
Marije zat met haar kinderen in het kantoortje en vanwege ruimtegebrek zat ik buiten met mijn kinderen op een bank. Om de beurt kwamen de kinderen bij ons. Na een aantal leerlingen te hebben gehad, merkten we meteen dat dit een lange klus zou worden. Sommige kinderen doen heel lang over het maken van de opdrachtjes en je wil ze de tijd geven om het goed te maken. Opvallend was dat één van de eerste leerlingen de weken hiervoor heel goed scoorde op alle dictees, maar nu geen enkele letter of cijfer kende. De kinderen zitten hier zo dicht op elkaar dat ze makkelijk bij elkaar kunnen afkijken. Ik vertelde dit aan de leerkracht van de klas en zij was ook verbaasd… Dit is natuurlijk ontzettend moeilijk op te merken wanneer je zoveel kinderen zo dicht op elkaar hebt zitten.
Aan het eind van de schooldag hebben we de leerkrachten de eerste resultaten laten zien en waren ze over sommige leerlingen positief verrast of juist verbaasd.

Dinsdag zijn we rustig verder gegaan met het testen en aan het eind van de dag waren we bijna klaar.. morgen hoeven er nog maar 7 kinderen en dan zit het erop.
Na schooltijd zijn we snel even naar huis gegaan om ons op te frissen en toen richting de strip om hier nog gezellig iets te drinken met Marije en Elisa. Zij vertrekken morgen weer naar Nederland en dus werd het een afscheidsdrankje!

Woensdag was de laatste dag van het testen en waren we voor de grote pauze eindelijk klaar! Alle testen zaten erop, dus kon het evalueren en indelen beginnen. Een groot gedeelte van de kinderen was snel in te delen, maar natuurlijk zijn er altijd twijfel gevallen. In overleg met de leerkrachten van de groep hebben we ze ingedeeld. Om 1 uur waren de groepen ingedeeld en een lijst gemaakt met de scores van de kinderen op de verschillende onderdelen. We zijn even samen gaan zitten met Phynas en Sabine om te overleggen of zij denken dat de kinderen op de goede plek zitten en hoe zij erover denken. Beide waren ze enthousiast en blij met het duidelijke overzicht.. Samen hebben ze besloten wie welke groep krijgt en vanaf maandag zullen de kinderen in hun nieuwe klas starten.
Na schooltijd waren we uitgenodigd door één van de jongens uit het hotel voor een Gambiaanse lunch, zodat wij ook echt Gambiaans konden leren koken. We hebben een leuke middag gehad, waarin we weer iets nieuws hebben leren koken.

Donderdag konden we onze leeslessen vervolgen en hebben we alvast de kinderen laten wennen in hun nieuwe groep. Marije en ik hebben beide in onze klas uitleg gegeven over de nieuwe klassen en dat we vanochtend alvast even gingen wennen in de nieuwe klassen. Alle kinderen hebben hun potlood gepakt en zijn naar buiten gegaan waar ze te horen kregen waar ze heen gingen. Marije heeft aan de kinderen lesgegeven die nog moeite hebben met verschillende onderdelen en ik had de ‘snelle’ kinderen. Gelijk was er een groot verschil te merken. Ik kon met de kinderen gaan lezen, want deze kinderen kennen alle letters en tijdens een kort dictee was de wachttijd tussendoor korter en was de vraag naar hulp minder. De kinderen konden nu op hun eigen niveau en snelheid werken. Marije is met de andere groep opnieuw begonnen met de letters, omdat deze kinderen de letters nog niet kennen. Ze heeft vandaag de letter S herhaald, Marije merkte hier dat het prettig was voor de kinderen om op hun eigen snelheid te werken. Ook hebben we kunnen zien of de ‘twijfelgevallen’ goed zaten. Het bleek dat er twee jongens toch niet op de goede plek zaten en dus hebben we dat meteen kunnen veranderen voor volgende week.
In Nursery 3 is Marije begonnen met het oefenen van op snelheid lezen. Er stonden een aantal rijtjes op het bord met woorden. Om de beurt kregen kinderen de beurt en moesten ze in 30 seconden zoveel mogelijk woordjes proberen te lezen. Volgende week gaan we deze kinderen testen in het lezen en hiermee wilden we ze alvast laten oefenen. Na deze inspanning was het even tijd voor een coöperatieve werkvorm, namelijk de binnen en buitenkring. De kinderen kregen een letter te zien en gingen hiermee een woord maken. Vervolgens moesten ze deze aan degene in de binnenkring of buitenkring vertellen. Dit wisselde zich steeds af en ook wisselden de kinderen door, zodat ze telkens een andere partner hadden.
Na de pauze zijn we richting de CCLK gegaan. Marije heeft lesgegeven in Nursery 3 en ik ben naar Grade 1 gegaan. Ik heb de kinderen hier in groepjes laten werken. Alle groepjes kregen een A4 papier met daarop de letters uit de eerste lettergroep, namelijk S, A,T,I,P en N. De kinderen moesten proberen zoveel mogelijk woorden te maken met deze letters. De kinderen gingen heel serieus bij elkaar zitten en waren druk aan het pennen. Heel zachtjes overleggen, zodat de andere kinderen het niet horen. Tijdens het bespreken kwam toch naar voren dat deze kinderen nog niet zoveel worden kennen en het dus lastig was om woorden te maken. Ik ben dus na deze korte inoefening verder gegaan met het oefenen van het blenden (hakken en plakken). Dit zal de komende tijd veel geoefend moeten worden! Als laatste hebben de leerlingen aangegeven waar ze een bepaalde letter horen. Een voorbeeld hiervan is het woord: TAP… Waar hoor je de letter T? Dit was geen moeilijke opgave voor de leerlingen.
Toen onze schooldag erop zat zijn we richting de supermarkt gegaan om boodschappen te doen en bij de bakker brood gekocht. Thuis aangekomen eerst even gegeten en toen begonnen met de was.
’s Avonds onze eigen bioscoop geïnstalleerd en de film ‘Mees Kees’ gekeken.

Vrijdag werden we om half 9 door Alhagy opgehaald om naar de Brikama craftmarket te gaan, want we gaan de hout gesneden sleutels voor alle sponsoren ophalen en de djembe voor de school in Madiana. Aangekomen op de markt was helaas de beste man er nog niet, terwijl hij toch gisteren had gestuurd dat hij er vanaf 7 uur ’s ochtends zou zijn.. Gelukkig had Alhagy zijn nummer en kwam hij snel onze kant op en we kunnen verklappen dat de sleutels mooi zijn geworden ;) Ook de djembe ziet er mooi uit en zullen we zondag aan de school in Madiana overhandigen.
Na snel alles in de auto hebben gezet, heeft Alhagy ons bij school afgezet. Hier waren de kinderen lekker aan het spelen. Marije en ik zaten met de leerkrachten buiten toen een jongetje naar mij toe kwam met het nieuws dat Abdourahim had gezegd dat hij van mij houdt… Haha wat hadden wij een lol! Abdourahim was aan het begin van de week al een keer naar mij toegekomen om te zeggen dat hij een keer bij mij thuis kwam en met de vraag of ik zijn vriend was, dus ik moet nu bekennen dat ik een Gambiaanse boyfriend heb, haha van 7 jaar oud ;)
Om 12 uur waren de kinderen vrij en zijn wij samen met Mary, Phynas en Marie Therese richting het huis van Marie gegaan, want vandaag gaan ze ons haar invlechten. Marie is nu hoogzwanger en is dus niet meer in school, dus was heel benieuwd naar de resultaten van de testen. Deze hebben we eerst met haar besproken.
Ondertussen was de boel buiten geïnstalleerd en kon het vlechten beginnen. Jeetje wat kunnen deze dames dat ontzettend snel zeg.. Binnen een driekwartier zat het erin. Marije en ik hebben beide de rechterkant ingevlochten met allemaal mooie figuurtjes.. Het resultaat is te zien op facebook!
Vrijdagavond hebben we de workshops voorbereid voor zondag en begonnen met onze verslagen en het uitzoeken van de foto’s.
Zaterdagmorgen zijn we begonnen met onze wekelijks begin van het weekend, namelijk na het ontbijt het huis schoonmaken. Na de grote schoonmaak van vorige week was dit nu gelukkig een makkelijke klus en konden we in snel richting het zwembad om hier eerst onze verslagen en foto’s op het internet te zetten en daarna de rest van de middag te relaxen en via onze ouders te horen hoe Sven Kramer het doet op de 5 km ;)

Morgen gaan we naar Madiana om daar nog twee workshops te geven en met de leerkrachten samen te koken en te kletsen. Hier hebben we ontzettend veel zin in, maar voelt ook gek omdat het einde nu in zicht komt. Iedereen begint nu over het naar huis gaan en wil nog van alles doen… Waardoor het besef bij ons ook steeds groter wordt dat we over twee weken naar huis gaan. Natuurlijk hebben we ontzettend veel zin om iedereen weer te zien, maar vinden het ook moeilijk om afscheid te nemen van de lieve mensen hier en het leven… Gelukkig is het nog niet zover en gaan we nog lekker genieten!

Lieve groetjes

Jannike

• 08 Februari 2014 - 16:37

Magrietha:

Hoi Hoi Jannike,

Lees net je verhaal prachtig prachtig is het weer. En ja Sven Kramer heeft goud, zilver voorJan Blokhuis en brons voor Jorrit Bergsma. Maar dat weet je natuurlijk al lang. Wij staan boven aan in het algemeen klassement samen met Noorwegen. Is niet verkeerd zou je zeggen. HaHaHa

De kinderen bij jullie op school hebben maar wat geluk met twee van die fanatieke dames. Nou ja twee lieve juffen.hihihi Het zegt al genoeg hoe jullie met de kinderen om gaan omdat er spontaan een goede vriendschap bestaat tussen een zeven jarige. haha

Nog niet denken aan de terug reis , alleen maar genieten zolang je in Gambia bent.
    Lieve groet M

• 08 Februari 2014 - 23:52

Ingrid:

Hey Jannike. Wat mooi dat de resultaten van jullie werk nu zo mooi zichtbaar is geworden door de toetsen. Wat een werk zeg! Maar...voor het goede doel. Toch leuk dat je de leerkrachten nu zo mooi kunt laten zien wat er dus zoal gebeurt in zulke volle klassen. Ik hoop dat ze jullie aanpak echt doorzetten. Ik snap dat je gevoel dubbel is, maar je hebt nog twee volle weken. Geniet er nog maar even goed van!!

• 09 Februari 2014 - 15:11

Karin Olijve:

Lieve Jannike en Marije, hierbij ietwat vertraagt, weer een reactie van een enthousiaste volger.
    Heb nu alle verslagen gelezen en ben weer zeer onder de indruk van het wel en wee in Gambia.
    Mooi, het verslag met jullie families! Ik heb intussen de indrukwekkende verhalen van moeder Coba al gehoord. Wat fantastisch, dat jullie families, dit ook van dichtbij hebben mogen beleven en ervaren.
    Ook het verslag van het "armenschooltje" heeft veel indruk op me gemaakt.
    Kortom, wat hebben jullie weer veel van jullie indrukwekkende belevenissen mooi verwoord.
    Veel succes, de komende weken en..... Tot het volgende verslag!
    Liefs voor beiden, Karin

• 11 Februari 2014 - 20:56

Peter, Ger & Co:

Lieve Jannike/zussie

Wat weer een mooi verslag meid, wat hebben jullie het druk gehad de afgelopen week,
    maar het heeft ook mooie dingen opgeleverd, goed bezig hoor!
    Dan is het maar wat fijn dat je af en toe even lekker bij het zwembad kunt relaxen.
    Ook deze week gaan jullie nog weer verder met de testen, dus dat wordt weer druk,
    heel veel succes/plezier ermee, pas ook goed op jezelf en op elkaar.
    Enne, wij zijn stiekem al een beetje aan het aftellen, haha

Dikke knuffel van ons