The Key of Reading slaat aan en wordt verspreid - Reisverslag uit Bijilo, Gambia van Jannike Berg - WaarBenJij.nu The Key of Reading slaat aan en wordt verspreid - Reisverslag uit Bijilo, Gambia van Jannike Berg - WaarBenJij.nu

The Key of Reading slaat aan en wordt verspreid

Door: Jannike van den Berg

Blijf op de hoogte en volg Jannike

09 Maart 2014 | Gambia, Bijilo

Onze laatste werkweek is begonnen en dat betekent dat het afscheid ook steeds dichterbij komt. Gelukkig is het nog niet zover en hebben we een week gehad waarin we nog veel leeslessen hebben gegeven en hebben kunnen genieten van de gezelligheid op de scholen.

Maandagmorgen zijn we begonnen met lesgeven in beide Nursery 2 klassen. Marije gaf les aan de klas met de leerlingen die extra begeleiding nodig hebben en ik gaf les aan de leerlingen die een hoger tempo aan kunnen. In deze klas kennen de leerlingen de letters en gaat het ‘hakken en plakken’ van de twee letter woorden goed. Eerst ben ik begonnen met het herhalen van de twee letter woorden, om vervolgens te starten met het ‘hakken en plakken’ van de drie letter woorden. De leerlingen pikken het snel op en zijn enthousiast. Na dit te hebben geoefend heb ik de leerlingen een papier gegeven waarop zij eerst hun naam moesten schrijven. Iedereen ging aan de slag, maar twee jongetjes zaten er een beetje verloren bij te kijken. Toen ik ze vroeg of ze hun naam konden schrijven, was het antwoord: ‘nee’. Ik heb hun namen op het bord geschreven, zodat ze het over kunnen schrijven. Één van de jochies hield zijn papier trots omhoog en riep door de klas dat hij zijn naam had geschreven. Dezelfde middag hebben Marije en ik nog naamkaartjes gemaakt voor op de tafels, zodat alle kinderen hun naam kunnen leren schrijven. Vervolgens hebben de leerlingen geoefend met het schrijven van de drie letter woorden en het was fijn om te merken dat er nu geen leerlingen meer hoeven te wachten of zich te zitten te vervelen, want ze hebben hier allemaal hetzelfde tempo.

Na de pauze hebben we samen lesgegeven in Nursery 3. Marije is de les begonnen met het oefenen van het lezen van drie letter woorden. Op het bord stonden verschillende rijtjes met woorden, deze rijtjes gingen de leerlingen om de beurt lezen. Ze kregen één minuut de tijd om zoveel mogelijk woordjes te lezen. Dit hebben we gedaan ter voorbereiding van de ‘leestest’ van morgen!
Naast dat we de leerkrachten willen laten zien hoe je de leerlingen kunt leren lezen, vinden we het ook belangrijk dat ze verschillende werkvormen zien. Vandaag heb ik dat gedaan door een coöperatieve werkvorm te gebruiken, namelijk de binnen- en buitenkring. De leerlingen stonden tegenover elkaar in de binnen-en buitenkring. Ze kregen een letter te zien en om de beurt moesten de leerlingen een woord bedenken en aan elkaar vertellen. Eerst de binnen aan de buitenkring en vervolgens andersom. Daarnaast kregen de leerlingen ook een aantal keren een nieuw maatje, zodat ze leren met iedereen samen te werken.

Op de CCLK school hebben we beide in onze ‘eigen’ klassen lesgegeven. In Grade 1 heb ik ongeveer dezelfde oefeningen gedaan als die ochtend bij Nursery 2. Deze leerlingen krijgen het hakken en plakken steeds meer onder de knie, maar vinden het nog lastig de letters aan elkaar te plakken. In een dictee kwam dit duidelijk naar voren, want ik alleen het woord lezen i.p.v. het spellend te lezen. Tijdens het dictee kwam ik erachter dat dit de kinderen grote moeite koste en er geen woord op papier kwam, dus een stapje terug gedaan en het spellend voorgelezen. Hier hebben de leerlingen geen problemen mee, dus zal er nog meer moeten worden geoefend met het herkennen van de woorden.

Dinsdag hebben we de hele dag leestesten afgenomen op de Marie Rita’s school. De leerlingen kwamen om de beurt bij ons en gingen in twee minuten tijd zoveel mogelijk woorden proberen te lezen. Na afloop hadden we een duidelijk overzicht, waarbij er goed te zien is welke leerlingen goed kunnen lezen en welke problemen hebben met het lezen en hakken en plakken. Het verschil in niveau is groot, want er zijn ook kinderen die de letters nog niet kennen. Aan het eind van de dag hebben we de resultaten opgeschreven, zodat de leerkracht een duidelijk overzicht heeft en hiermee aan de slag kan gaan.

Woensdag hebben we verschillende leeslessen herhaald van de afgelopen weken. Het oefenen van het hakken en plakken blijft op dit moment het allerbelangrijkste, want dit is nu nog het grootste struikelblok. Hier hebben we vandaag veel aandacht aan besteed. Ik heb in Nursery 2 de twee en drie letter woorden geoefend en in nursery 3 hebben we ons ook gericht op het blenden.
Op de CCLK school hebben we de leestest afgenomen. Marije zat onder een afdakje met haar klas en ik zat onder de grote dikke boom. Opvallend was dat er in deze klas vijf kinderen zitten die geen letter kennen, hier schrok ik van. Deze kinderen heb ik de test niet laten maken, want dat frustreert alleen maar. Ik heb de tijd gebruikt om de letters te oefenen met de leerlingen. Toen ik het met de leerkracht besprak was hij blij dat het er maar vijf waren, maar dat hij dit niet wist. Gelukkig weet hij het nu en kan hij er de komende weken mee aan de slag gaan. Morgen zal ik deze vijf kinderen even apart nemen om de letters te herhalen.

Donderdag heb ik de leerlingen van Nursery 2 in groepjes laten werken. Ze kregen met hun groepje een A4’tje waarop een aantal letters geschreven stonden. In hun groepje moesten ze zoveel mogelijk woorden proberen te maken. Deze oefening heb ik een aantal weken geleden ook met de leerlingen gedaan, maar toen bleek dit nog heel lastig te zijn. Nu was heel duidelijk de groei te zien, want de leerlingen hadden toch veel woorden geschreven. Mooi om deze groei te zien!!
Vervolgens moesten de leerlingen luisteren naar woorden en aangeven op welke plek ze een bepaalde letter hoorden. Hierbij is luisteren heel belangrijk en moeten de leerlingen het hakken en plakken zelfstandig doen. Als afsluiting nog een spelletje gedaan waarbij de leerlingen moesten luisteren naar de plek van de letter. Als de letter a in het midden stond, moesten ze allemaal gaan staan.. Zo niet, allemaal zitten.
In Nursery 3 ben ik begonnen met het ‘ hakken en plakken’ van de twee letter woorden. Ondertussen is Marije met twee leerlingen naar buiten gegaan om hier een boekje te lezen. Uit de test was gekomen dat deze leerlingen al heel goed kunnen lezen, deze leerlingen willen we dus meer uitdaging geven. De leesboekjes die we hebben gekocht van het sponsorgeld blijken hier geschikt voor te zijn, fijn!

Vrijdagmorgen zijn Marije en ik richting Bakau gegaan om bij de boekenwinkel Timboektoe nog extra leesboekjes voor de CCLK school te kopen. De afgelopen week hebben de leerkrachten de boekjes geprobeerd en vinden het fijn om deze boekjes te gebruiken in hun lessen. We waren snel klaar, want we wisten precies wat we moesten hebben. Hup in een taxi richting de scholen. Eerst de boekjes afgegeven op de CCLK school en natuurlijk even gekletst met de leerkrachten. Vervolgens richting Marie Rita’s om hier nog even gezellig te kletsen en met de kinderen te spelen.
Na schooltijd zijn Marije en ik naar de Serrakunda Market geweest. We willen nog een Gambiaanse broek en rok laten maken en daar hebben we stof voor nodig en waar kun je dit het beste krijgen… Op de Serrakunda Market. We zijn hier nog nooit alleen heen geweest, dus weer een nieuwe ervaring voor ons! Vanaf de school een gele taxi genomen richting de markt. Wij hadden het idee dat deze man ons gewoon op de markt zou afzetten, maar het bleek anders… We werden gewoon ergens gedropt. Daar stonden we allebei even te kijken… Uuuh ja waar zijn we eigenlijk? Gelukkig hadden we ons richtingsgevoel en liepen we de goede richting op. Op een gegeven moment kwamen we even op een punt waarop we het even niet meer wisten, maar gelukkig is er dan een vriendelijke Gambiaan die je aanspreekt en je de weg wijst. Als ‘ echte’ Gambianen liepen we over de markt, namelijk met een gepelde sinaasappel in de hand waar ontzettend veel pitjes inzitten, maar deze mag je gewoon op straat uitspugen. Het vinden van de juiste stofjes was een hele opgave, vooral de prijs hiervan. De leraressen hadden ons verteld dat het 50 dalasi is per meter en dat we ook echt niet meer moeten betalen. In de eerste winkel ging dit al mis, want ze vroegen 125 dalasi per meter.. Dat is te veel, dus zeiden we awa mahalis. Dit betekent dat ons geld op is! De mannen moesten hier natuurlijk om lachen, omdat we deze woorden kennen maar helaas zakten ze niet in prijs. Op naar de volgende waar we meer succes hadden. Deze mannen wilden zakken tot 75 dalasi per meter, een prijs waar wij ons in kunnen vinden. Hier hebben we drie mooie stofjes kunnen vinden voor de broeken. Na dit succes op zoek naar een stofje voor de rokjes, ondertussen hadden we ook zo’n dorst gekregen dat we eerst op zoek zijn gegaan naar drinken. Gelukkig was er een winkeltje waar ze een aantal flesjes hadden staan. In een teug hadden we deze leeg en konden we verder gaan. Uiteindelijk na vijf ‘ winkeltjes’ hadden we ook een mooi stofje voor de rokjes. Met een voldaan gevoel hebben we een taxi teruggenomen naar huis.

Zaterdag hadden we om half 10 afgesproken met de leraressen van de Marie Rita’s school om de leesworkshop te geven. Alles werd klaargezet en toen konden we beginnen. In de workshop hebben de ‘theorie’ over het lezen besproken, uitgelegd wat we de afgelopen weken hebben gedaan en wat we hiermee willen bereiken. Iedereen was zeer geïnteresseerd en zaten fanatiek mee te schrijven. De leraressen hadden zich goed voorbereid en kwamen met allerlei vragen, altijd fijn om te merken dat ze enthousiast zijn. Hierdoor hebben we nog verschillende ideeën aan kunnen reiken, waarmee ze aan de slag kunnen gaan. Op deze school wordt onze methode op een goede manier gebruikt en staan de leerkrachten open voor nieuwe ideeën en zijn erg leergierig. Hiervoor hebben we ze ontzettend bedankt.

Na de workshop was het tijd voor een heerlijke lunch die ze hadden voorbereid om ons te bedanken voor onze inzet van de afgelopen maanden, erg lief! Heerlijke eiersalade met brood, waarvan we echt hebben genoten na alle Gambiaanse maaltijden.

’s Avonds zijn we met de CCLK boys naar de local bars geweest, want dit is onze laatste weekend hier. We zijn begonnen in een klein bar, waar we eerst met Ben zaten. Na een half uur kwamen we erachter dat Charles er ook al was, maar binnen zat.. Haha! Na deze bar zijn we naar onze vertrouwde local bar gegaan, namelijk JC bar. Hier hebben we lekker gedanst en genoten van de Gambiaanse muziek. Op een gegeven moment was het tijd naar huis te gaan en om afscheid te nemen van de jongens. Een moeilijk moment en het moment dat het besef komt dat het afscheid nemen nu toch echt is begonnen.

Zondagmorgen hebben we voor de laatste keer met de hand gewassen. Één van de weinige dingen die we niet gaan missen ;) Toen dit heerlijk te wapperen aan de waslijn hing en het huis weer schoon was, konden we nog even gaan genieten aan het zwembad.

We hebben nu nog één week, een week waarin we gaan genieten van Gambia, ons Gambiaanse leven, de kinderen en onze lieve vrienden. We zullen iedereen gaan zien, maar tegelijker tijd ook afscheid moeten nemen. Een ding is zeker, het gaat een emotionele week worden. Onzettend blij kunnen we zijn met The Key of Reading, want het slaat aan op de scholen waar we zijn geweest en heeft zich verspreid in omgeving. Zo kregen we te horen van het hoofd van de school in Madiana dat hij onze methode had uitgeleend aan twee scholen in de omgeving en dat deze scholen ons methode nu ook gebruiken. Geweldig om te horen!

Tot het laatste verslag!!

Liefs Jannike

• 11 Maart 2014 - 12:04

Karin Olijve:

Meis, fijn om te lezen dat The Key of Reading zo goed is aangeslagen.
    Jullie laten duidelijk sporen achter en mogen trots zijn op wat jullie in Gambia hebben bereikt.
    Zal ook jullie laatste verslag met veel bewondering lezen.
    Liefs, Karin

• 12 Maart 2014 - 11:22

Sanne:

Hoi!
    Wat leuk dat de methode verder verspreid wordt! Dat is een teken van enthousiasme en dat het goed werkt :-)
    En binnenkort wil ik je Gambiaanse kleding in het echt zien hoor, dus als we afspreken.. leg ze maar klaar (en doe er 1 aan) naast de foto's, haha!