Opnieuw naar het mooie Gambia - Reisverslag uit Emmen, Nederland van Jannike Berg - WaarBenJij.nu Opnieuw naar het mooie Gambia - Reisverslag uit Emmen, Nederland van Jannike Berg - WaarBenJij.nu

Opnieuw naar het mooie Gambia

Blijf op de hoogte en volg Jannike

29 Oktober 2013 | Nederland, Emmen

Over 5 dagen is het zover, dan vertrek ik samen met Marije voor de derde keer naar het mooie Gambia. Ook dit keer wil ik jullie via deze site op de hoogte houden van alle avonturen en belevenissen.

Zondag 3 november vertrekken we voor vier maanden naar Gambia, waar we ons project gaan starten. Een project dat is ontstaan na ons bezoek aan Gambia in januari dit jaar. In januari ben ik samen met Marije, José en Marije’s ouders twee weken terug geweest in Gambia. Een echt thuiskomen, waarbij alle Gambiaanse vrienden ons weer een ontzettend warm welkom gaven. In deze twee weken zijn we teruggegaan naar de scholen waar we in 2011 een maand les hebben gegeven en ook nu hebben we weer verschillende lessen gegeven. We merkten gelijk dat de leerkrachten veel hebben gedaan met de informatie en tips die ze hebben gekregen de afgelopen twee jaar. Opnieuw merkten we dat ze ontzettend leergierig zijn en dingen graag willen veranderen, maar niet goed weten hoe. Het leesonderwijs is hier een heel goed voorbeeld van. In 2011 hebben we een aantal leeslessen gegeven op de manier zoals de kinderen hier in Nederland leren lezen. De leerkrachten waren toen heel enthousiast, echter deze twee weken zagen we, dat het nog steeds op de oude manier ging, namelijk de hele ochtend letters of zinnen opdreunen in de hoop dat de kinderen er iets van onthouden. Tijdens dit bezoek zagen we opnieuw hoe ontzettend leergierig de leerkrachten zijn en graag hun onderwijs willen aanpassen, maar niet goed weten hoe…

Na onze reis in januari bleef het gevoel kriebelen om terug te gaan en de leerkrachten hierbij te helpen. Marije en ik hadden allebei hetzelfde gevoel dat dit nog een droom is die we beiden uit willen laten komen. Op dit moment zijn we allebei invalleerkracht bij de Gemeente en heb ik het afgelopen half jaar met ontzettend veel plezier op de Thriantaschool gewerkt! Na lang wikken en wegen besloten om eerst te stoppen met invallen en voor onze droom te gaan, omdat dit het goede moment is.

Het was voor ons gelijk duidelijk dat we aan de slag wilden gaan met het leesonderwijs in Gambia. Leren lezen is ontzettend belangrijk, dat geeft kinderen meer kansen in de toekomst. Een toekomst waarin kinderen kunnen studeren of meer kans hebben op een baan.
Hoe pakken we dit aan? Schaffen we een bestaande leesmethode aan voor de scholen? Dit leek ons niet duurzaam, want na een jaar zijn de werkboeken volgeschreven en wat dan? De leerkrachten daar hebben geen geld om nieuwe aan te schaffen en is er vanuit Nederland dan geld om opnieuw boeken te sturen? Wij hebben besloten om een eigen leesmethode te ontwikkelen. We hebben onze kennis en ervaringen met de Nederlandse leesmethodes gekoppeld aan een Engelse leesmethode Jolly Phonics. Met deze informatie bij elkaar hebben we een leesmethode gemaakt, namelijk ‘The Key of Reading’ is ook The Key of the Future. De leesmethode is duurzaam, dus zonder werkboeken maar wel met effectieve, klassikale en zelfstandige activiteiten, zodat de leraren elk jaar de kinderen op een goede wijze kunnen leren lezen.

De afgelopen maanden zijn wij heel druk geweest met alle voorbereidingen. In de leesmethode is veel werk gaan zitten, elk vrij moment of vrije dag werd hieraan besteed en eindelijk hij is af!! Daarnaast zijn we een actie gestart waarbij mensen een sleutel kunnen kopen voor een bepaald bedrag, dit geld besteden wij aan materialen voor de scholen, zoals: leesboeken, stempels, papier, pennen, potloden en natuurlijk de methode. Een actie die ontzettend gesteund is door alle lieve mensen om ons heen, geweldig! Via de stichting van Bennie Ahlers hebben wij al veel materialen mogen mee sturen met de containers, helaas hebben deze vertraging opgelopen door de stakingen in de havens van Rotterdam en zullen onze spullen later aankomen dan gepland. Erg balen, maar we moeten verder kijken hoe we dit kunnen oplossen. Een deel van het gesponsorde geld zullen wij daarom gebruiken om in Gambia materialen en leesboekjes te kopen. De methodes en de leesboekjes die wij hier in Nederland hebben aangeschaft zullen in de handbagage mee gaan.

Als wij zondag in Gambia aankomen, zullen wij worden opgehaald door Freek- Jan en Alied. Dit paar hebben wij leren kennen bij Bennie en zij boden ons aan bij hun op het land twee kamers te huren. We zullen twee maanden in het plaatsje Madiana verblijven en op de school in dit dorp les gaan geven en daarnaast op andere scholen in de buurt.

Na de kerstvakantie ( eind december) verblijven wij in een appartement in Kololi. Hier hebben we voor gekozen, omdat we dan dichterbij de scholen zitten waar we dan onze leesmethode gaan aanbieden en les zullen geven. Dit zijn de scholen waar wij twee jaar geleden ook hebben lesgegeven, namelijk de CCLK en de Marie Rita’s school.

Gedurende deze vier maanden zullen wij elke maandag lesgeven op een school in Faraba Kairaba. In dit dorp is een school gebouwd door de stichting Hand in Hand Gambia. Een stichting die is opgezet door twee meiden van onze leeftijd. Zij hebben ons benaderd met de vraag of wij op hun school de leerkrachten willen begeleiden.

Zoals het nu lijkt zullen we op 5/6 scholen aan de slag gaan, vanuit Gambia is er ontzettend veel enthousiasme en we zijn benieuwd wat er nog meer op ons pad gaat komen.

Over 5 dagen gaat het beginnen, ons avontuur. We hebben ontzettend zin om na alle voorbereidingen nu echt aan de slag te gaan, maar we vinden het ook best spannend.
Samen gaan we voor onze droom en ik weet zeker dat dit helemaal goed gaat komen.

De afgelopen tijd veel leuke dingen gedaan, dagjes weg met vriendinnen en familie. Voor de herfstvakantie een ontzettend lief afscheid gehad op de Thriantaschool en afgelopen zaterdag een gezellige borrel met mijn collega’s van de Jamin. Deze week komt iedereen nog even langs en zaterdagnacht zullen we naar Schiphol afreizen, want we vliegen zondagochtend om 6 uur.

Ik hoop dat jullie het leuk vinden om mij te volgen en ik vond het de vorige keer fantastisch om te zien dat er berichtjes werden achtergelaten.

Groetjes Jannike

• 30 Oktober 2013 - 00:03

Demelza:

Lieve Jniek!
    Wat vind ik dit weer een super project van jullie en ik weet ook zeker dat jullie t super goed gaan doen!
    Ik ben erg benieuwd naar de verhalen die komen gaan, maar ga je ook wel erg missen!
    Gelukkig bestaat er tegenwoordig social media ;)
    Zet m op meiden!
    Xx Demelza

• 30 Oktober 2013 - 06:51

Karin Olijve:

Lieve Jannike, wat geweldig weeer wat jullie gaan doen in Gambia.
    Jullie gaan weer een mooie, indrukwekkende tijd tegemoet en ik ga jullie natuurlijk volgen.
    Ik wens jullie een goede reis en heel veel succes.
    Liefs, Karin

• 30 Oktober 2013 - 08:27

Marieke:

Hoi Jannike, wat een leuk verhaal om te lezen. Spannend, spannend allemaal! Heel veel.plezier en geniet ervan!! Ik zal je volgen! Groetjes Marieke

• 30 Oktober 2013 - 14:53

Nada Boeyink:

Wat een mooi initiatief. Wij, mijn echtgenoot en ik, 50+, gaan 23 Nov. voor de 4e keer. We doen verschillende dingen voor versch. mensen daar. Allemaal wat kleinschaliger. Wel om de paar maand gaan er allerlei goederen met een container naar Gambia. Kosten voor ons 7,50 voor een volle bananendoos. Hebben tweejarige opleiding voor Bolong bekostigt, die hij met goed gevolg heeft afgesloten. Hij is nu Electricien, en heeft al verschillende projectjes. Wij volgen zeker jullie site, en misschien kunnen we een keer komen kijken. Wij verblijven altijd in Senegambia hotel in Kolili. Succes alvast gewenst.

• 01 November 2013 - 00:07

Annie:

Hallo Marije en Jannike,
    Wat een mooi verhaal en veel werk hebben jullie verricht.
    Als Bennie dit zondag leest of hem voorleest dan is hij ontzettend
    trots op jullie .
    Wij wensen jullie heel veel plezier en een fijne tijd in Gambia.
    En denk aan Bennie's gezegde.
    Dikke kneffel van ons.

• 01 November 2013 - 19:35

Tineke Seigers:

Lieve Jannike,
    Ik heb net afscheid van je genomen, en je veel succes gewenst in Gambia.
    Weer thuis, natuurlijk direkt even je reispagina opgezocht.
    Nu sta je bij ons in de favorieten, dus wij gaan je volgen.
    Wens je nogmaals een goede reis.
    Groetjes,
    Gerrit Jan en Tineke

• 16 Januari 2014 - 21:31

Esther:

lieve jannike, ik loop een beetje achter met de reisverslagen maar ik vind het zo leuk om te lezen.heel veel plezier en succes nog deze laatste maand dikke x en knuffel