In één woord FANTASTISCH!! - Reisverslag uit Emmen, Nederland van Jannike Berg - WaarBenJij.nu In één woord FANTASTISCH!! - Reisverslag uit Emmen, Nederland van Jannike Berg - WaarBenJij.nu

In één woord FANTASTISCH!!

Door: jannikevandenberg

Blijf op de hoogte en volg Jannike

04 December 2011 | Nederland, Emmen

Hallo Allemaal,

Hier dan eindelijk het laatste verslag van onze reis naar Gambia. Alweer een week zijn we in het koude Nederland, maar ik zal nog even een kort verslag van ons laatste dagen in Gambia geven.

Donderdag hadden we een rustig dagje bij het hotel. Eerst lekker ontbeten en daarna bij het gieren voeren kijken, want dit moesten we toch echt gezien hebben voordat we weggingen. Na het gieren voeren zijn Jose en ik nog even naar het marktje gelopen om de laatste souvenirs op te halen. Gelukkig is dit allemaal gelukt en gingen we met een tasje vol terug naar het hotel. Snel omkleden en naar het zwembad. ’s Middags hebben we voor het laatst fruit gegeten op het strand. De twee vrouwen zijn super enthousiast en kwamen nog even gezellig bij ons kletsen. Toen we uitgegeten waren en wilden vertrekken kregen we een dikke knuffel van de vrouwen en er werd ons een tas in de hand gedrukt met pindakoekjes en bananen. Voor de familie thuis, zeiden ze. Ze wisten dat wij gek waren op de koekjes en vonden het leuk als we die thuis konden laten proeven. Een lief gebaar!

Vrijdag was het tijd om afscheid te nemen van de leerkrachten. Om 9 uur werden we voor de laatste keer door Modou opgehaald en naar de Marie Rita’s school gebracht.Toen alle leerkrachten aanwezig waren, besloten we meteen te vragen of we mochten beginnen met het zingen van het lied Sweet goodbyes. We waren bang dat het anders niet meer zou lukken door de emoties. Het zingen ging ons redelijk goed af, dus het repeteren heeft zijn vruchten afgeworpen;) Daarna heeft iedereen even iets verteld over onze komst, hoe zij dat beleefd en ervaren hebben. Iedereen was blij met onze komst en bedankte ons dat we naar Gambia zijn gekomen en dat we zoveel spullen mee hebben gebracht. Natuurlijk hebben wij ze bedankt voor hun goede zorgen, gastvrijheid en dat we een kijkje mochten nemen in hun leven en cultuur. Erg bijzonder om te merken dat je je zo snel bij mensen op je gemak voelt, dat komt omdat ze zo spontaan en gastvrij zijn. We hebben allemaal cadeautjes meegekregen, erg lief! Als laatste nog een aantal foto’s genomen met de hele groep en van een aantal mensen afscheid genomen. Gelukkig hoefden we nog niet van iedereen afscheid te nemen, want zij komen morgen naar het hotel.

Gelijk na het afscheid op de school ben ik samen met Michelle, Marije en Marie naar Marie’s huis gegaan. Marie gaat ons haar samen met twee anderen invlechten. Marie is begonnen met het haar van Michelle. Ik kon eerst dus even kijken hoe het ging. Veronique en Roos kwamen later en begonnen met mijn haar. Ze kunnen zo snel vlechten. Het ging als een speer. Het begon op een gegeven moment heerlijk te ruiken in het huis, want het zusje van Marie was lekker aan het koken. Samen met Marije heeft ze de tafel gedekt en konden we aanschuiven. We hebben Domoda gegeten, lekkere saté met rijst! Na deze korte pauze gingen ze meteen verder, binnen twee was mijn haar helemaal ingevlochten. Een echt kunstwerk hoe ze dat maken!

Teruggekomen in het hotel snel opgefrist, want Richard kwam om afscheid te nemen. Onder het genot van een drankje hebben we geëvalueerd hoe wij het hebben ervaren, maar ook hoe zij ( de CCLK) het hebben ervaren. Van beide kanten was dit positief, dus daar hebben we op geproost.

’s Avonds heerlijk uit eten geweest voor de laatste keer en daarna begonnen met het pakken van de koffers.

Zaterdagochtend ging om 9 uur de wekker. Na het ontbijt zijn Marije en ik nog even naar het zwembad gegaan om een duik te nemen en nog even bij te kleuren. Jose, Michelle en Niels gingen nog even op pad voor souvenirs en kwamen later ook nog even een duik nemen. Bij het zwembad afscheid genomen van het personeel en toen hebben we ons klaargemaakt voor de reis. Om 12 uur de koffers op het balkon en de deur achter ons dicht gedaan. Dit gaf ons allemaal een raar gevoel, want in deze kamers hebben we een maand geleefd en is je toch eigen geworden. In de lobby van het hotel onze koffers afgegeven en toen met zijn vijven naar Paradiso gegaan. Hier hebben we een heerlijke sandwich gegeten. Met onze buik vol terug naar de lobby en hier wachten tot de bus kwam. Onze Gambiaanse vrienden kwamen in het hotel om afscheid te nemen. Om kwart over 2 was de bus er en werd het dus echt tijd om afscheid te nemen. Dit viel ons allemaal zwaar, want we hebben het zo fantastisch met ze gehad en ze hebben zo goed voor ons gezorgd. Iedereen een knuffel gegeven en toen de bus in, want de vrouw van de bus vond het al iets te lang duren. Gezwaaid totdat we ze niet meer zagen en toen werd het even stil in de bus. Naar buiten kijken en denken aan hoe zo’n fantastische tijd ik hier heb gehad.

Op het vliegveld verliep het allemaal heel vlot en gelukkig waren de koffers niet te zwaar, hier waren we toch een beetje bang voor. In het vliegtuig was er gelijk een goede mededeling, want we kwamen een uur eerder aan op Schiphol. Hier waren we blij mee, want we hadden ook heel veel zin om iedereen weer te zien.

Op Schiphol stond een groot ontvangstcomite op ons te wachten. Pap, mam, Peter, Ilonka en ook Jolijn en Demelza waren er! Super om ze te zien. Ook Karel ( onze leraar)is naar Schiphol gekomen om ons te verwelkomen, wat wij erg leuk vonden! Een beter ontvangst had ik me niet kunnen wensen! Na afscheid te hebben genomen van Marije, Michelle, Jose en Niels met een groepsknuffel kon onze reis naar huis beginnen.

Zondag stond er nog een verrassing te wachten, want familie en vrienden kwamen langs om gezellig iets te eten en te drinken. Fijn om gelijk je verhaal te kunnen vertellen!

De hele week stond in het teken van vertellen en laten zien. Elke keer denk je weer aan iets wat je nog niet verteld hebt, zoveel mooie dingen hebben we meegemaakt! Het weer en het tempo was weer even wennen, maar na een week loop je ook wel weer mee. Ik vond het een fantastische ervaring en als ik aan Gambia denk, denk ik aan de ontzettende vrolijke en gastvrij mensen, de lieve en ondeugende kinderen en de vrienden die we daar nu hebben. Ik hoop ooit nog een keer terug te komen in Gambia en ze dan weer te ontmoeten. Het is waar wat ze zeggen: Gambia, the smilling coast of africa.

Ik wil iedereen bedanken die mij gevolgd heeft en voor de leuke reacties die jullie hebben geschreven. Super leuk om te lezen dat mensen zo betrokken zijn! Daarnaast Peter, Karel, Bennie, Annie, de eerste groep en de mensen die donaties hebben gedaan bedankt! We hebben gezien dat de spullen goed terechtkomen.

Natuurlijk wil ik mijn vier reismaatjes met wie ik deze maand een super tijd heb gehad bedanken. Marije, Michelle, Jose en Niels bedankt voor de mooie momenten die we samen hebben mogen delen!

Liefs Jannike

• 04 December 2011 - 19:36

Michelle:

Lievie,

Ik word weer even helemaal emo als ik dit lees! Wat was het een geweldige tijd! Met veel mooie momenten! Jij ook bedankt voor al het moois dat we beleefd hebben!

Hele dikke kus!

• 04 December 2011 - 19:57

Sanne:

Hey Jannike,
    Leuk om ook het eind van je reis nog even te lezen! Ik vond het erg leuk om te lezen wat jullie allemaal hebben beleefd!
    Succes met het eind van je onderzoek!
    Tot snel ;-)

• 04 December 2011 - 20:02

Broertje:

4 weken om ontzettend trots op te zijn zussie! Wat heb je veel beleefd!! =)

x Broertie

• 05 December 2011 - 11:53

Magrietha:

Hoi Hoi

Had al gehoopt dat je nog even wat zou gaan schrijven. En ja hoor het laatste stukje van je reis. Jannike je hebt er een mooie tijd gehad veel gezien en beleeft.Ik ga je verhalen missen maar wie weet hebben wij nog een keer geluk en schrijf je nog meer verhalen als je ooit weer naar Gambia of een ander land gaat.hihihi

Dankjewel Lieve groet

• 07 December 2011 - 21:26

Karin Olijve:

Jannike....., wat een mooie afsluiting van een prachtige ervaring.
    Koester de herinneringen en geniet lekker na.
    Ik heb genoten van de verslagen en zie je vast gauw wel weer 's met..... de foto's en verhalen over deze bijzondere reis.

Groetjes, Karin