Bier uit een kommetje! - Reisverslag uit Kololi, Gambia van Jannike Berg - WaarBenJij.nu Bier uit een kommetje! - Reisverslag uit Kololi, Gambia van Jannike Berg - WaarBenJij.nu

Bier uit een kommetje!

Door: jannikevandenberg

Blijf op de hoogte en volg Jannike

19 November 2011 | Gambia, Kololi

Hoi Allemaal,

We hebben er alweer een week opzitten. Het was een bijzondere week, waarin we veel dingen hebben gedaan. De week stond vooral in het teken van lesgeven. Niels, Jose en ik zaten deze week op de Marie Rita’s school en Marije en Michelle op de CCLK school.

Maandagochtend zijn Marije, Jose en ik naar de CCLK school gegaan. Michelle was nu ziek en is thuisgebleven.

Eerst zijn we in de klas begonnen bij de oudsten. Primary school grade 1, hier zaten ongeveer 13 kinderen. De juf heette ons welkom en de kinderen zongen het lied goodmorning voor ons. We zijn achterin de klas gaan zitten en hebben geobserveerd en hebben de methodes bekeken. Er waren een aantal dingen die wij opvallend vonden, hiermee willen we in de lessen zeker iets doen.

Tijd voor pauze, dus de kinderen allemaal naar buiten. Hier zaten ze onder boom of in de schaduw lekker even te eten en te drinken. Op een gegeven moment waren er een paar jongens aan het voetballen, ik besloot ook even mee te doen. Tussen de bouwvakkers door, want er wordt nog een gebouw bijgebouwd.

Na de pauze zijn we naar de nursery klas gegaan, hier zaten 38 kinderen. Tina geeft hier les. Wij vonden dat heel knap om les te geven aan 38 kinderen. De kinderen hebben verschillende niveaus, hier kan/wordt geen rekening mee gehouden. Na schooltijd hebben we nog even met de leerkrachten gepraat over de methodes en de kinderen.

Teruggekomen op de strip zijn we naar het marktje gegaan, hier hebben we met de vier meiden een vriendschapsarmbandje gekocht. Dit staat voor ons avontuur die we samen zijn aangegaan.

Dinsdag:

Voor vandaag hadden Jose en ik een deel van de ochtend voorbereid om les te geven. We wilden nog een keer bij de jongsten, omdat we hier nog maar een dag waren geweest.

Ik heb de opening gedaan en een les over tellen. De opening bestond uit het zingen van het liedje goodmorning. We hebben ons hierna nog een keer geïntroduceerd, omdat onze namen best lastig zijn. Daarna een les gegeven over de cijfersymbolen. Jose heeft een les gegeven over kleuren.

Eind van de middag gingen we naar de compound van Richard, hier staan nog veel spullen die we hebben ingezameld opgeslagen. Deze gaan we vanmiddag uitzoeken en sorteren. We mochten de baby van Richard even bewonderen en al even vasthouden. Het meisje was nog maar vier dagen oud! Na het leuke kon het werk beginnen, alles uit een kleine ruimte sjouwen. Dan zie je pas hoeveel spullen we met zijn allen hebben verzameld en gekregen. De kleding op een stapel en de schoolspullen aan een kant. Toen dit gebeurd was hebben we een verdeling gemaakt tussen de schoolspullen, namelijk de CCLK school, Marie Rita’s of andere scholen. We hebben zoveel materiaal dat we er ook nog andere scholen die het goed kunnen gebruiken blij mee kunnen maken, dus dit vonden we geen probleem.

Woensdag:

Vandaag hebben Jose en ik bij de oudsten lesgegeven op de Marie Rita’s School.

De muziekles sprong er vandaag voor
mij echt uit, want de kinderen leren hier zo snel een liedje. Ik was begonnen met een introductie bij het liedje, want dat doen ze hier niet. Ze beginnen gewoon met zingen. Ik wilde graag laten zien dat je ook kunt beginnen met een leuke introductie. Ik kon merken dat de kinderen dit niet gewend zijn om eerst over een onderwerp te praten, want er kwam weinig uit de kinderen. Tijdens het liedje zongen de leerlingen gelijk hardop mee en toen de bewegingen erbij kwamen, was het helemaal een feestje.

Donderdag:

Vandaag zijn we naar de universiteit geweest. De universiteit zit naast de Gambian college, hier waren we in onze eerste week. We werden hartelijk ontvangen door de president die ons wat informatie gaf over de universiteit.

Hierna stond een gesprek met de studenten op het programma. De studenten vertelden dingen over de studie, maar ook over dat het zo moeilijk is om op de universiteit te komen en erop te blijven. Wij mochten nog vragen stellen. Na een uurtje praten en informatie te hebben uitgewisseld, hebben we de mailadressen uitgewisseld en iedereen een hand gegeven.

’ s Avonds nog even snel naar het winkeltje, want morgen hebben we de naamceremonie van de baby van Richard en zijn vrouw. We hebben allerlei baby spulletjes gekocht, maar ook iets voor vader, moeder en de andere kinderen en hier een leuk pakketje van gemaakt. Om half 12 was het pakketje af en kropen we snel allemaal ons bed in.

Vrijdag:

We hadden besloten om ook vandaag naar de school te gaan, omdat we volgende week jammer genoeg alweer twee dagen missen i.v.m. de verkiezingen. De kinderen gaan hier op vrijdag maar tot 11 uur naar school. Ze hebben van 10 tot 11 pauze, dus hebben Jose en ik allebei een les gegeven.

Niels vertelde ons dat ze graag wilden zien hoe we het lezen in Nederland aanleren. Hier heb ik een les over gegeven. Met wat tips van Marije, want die had al zo’n les gegeven op de CCLK.

We hebben structureerstroken gemaakt. Op 3 stonden twee letter woorden, namelijk it/is en in. Eerst heb ik de kinderen de letters laten zeggen, zodat dit ook nog een keer geoefend werd. Daarna hebben we deze woorden gehakt en geplakt, dit ging helemaal goed. Om het iets moeilijker te maken gingen we naar drie letter woorden, namelijk car, pen, ant en box. Eerst de letters vragen en vervolgens hakken en plakken. Marie en Niels kwamen ook nog even kijken, zodat Marie kon zien hoe we het in Nederland aanleren. Gelukkig deden de kinderen goed mee en begrepen wat de bedoeling was!

Jose heeft een boekje voorgelezen en hierna het over de begrippen groot en klein gehad. De kinderen vonden het erg leuk om iemand te zijn uit het boekje.

Om 12 uur zijn we vertrokken naar Richards compound. Eerst kregen we een plekje buiten toegewezen, daarna mochten we even naar binnen om moeder en kind te bewonderen. Even het meisje vastgehouden en toen weer naar buiten. Daarna ging de ceremonie beginnen. Alle kinderen en volwassenen gaan bij de deur staan. Marie kwam met een kleed over en met de baby vast met een dienblad langs, waarop snoepjes en andere dingen leggen. Hier mag je iets van pakken. In totaal komen ze drie keer langs. De naam van de baby is: Ann- Marie Elizabeth Mendy. We hebben hierna ons cadeau opgehaald en dit gegeven. Ze waren er erg blij mee en we moesten gelijk met zijn allen op de foto.

Buiten ging de ceremonie verder. Er werd bier klaargezet en cognac. De baby werd op de grond gelegd. De oom van Richard sprak hier een aantal worden uit die voor de spirits waren en liet wat bier op de grond vallen en dronk daarna een slok. Hierbij wordt de baby iets toegewenst. Wat heel bijzonder was is dat wij de baby ook iets mochten toewensen. Nadat ik mijn wens had uitgesproken, een klein slokje bier genomen. Volgens de man was het te weinig, dus hij vulde het bij en ik moest nog een slok nemen. Iedereen moest lachen, want van mijn gezicht was af te lezen dat ik er moeite mee had. We hebben nog even gezellig in de compound met iedereen gekletst en werden toen opgehaald door Modou

Zaterdag:
Vanochtend hebben we dozen met kleren op de bus van Modou geladen. We gaan dit namelijk vandaag naar het ziekenhuis brengen. Aangekomen bij het ziekenhuis kwam de hoofdverpleegster naar buiten en vertelde ons dat ze erg blij is met alle spullen die we voor het ziekenhuis hebben ingezameld. Er kwamen meteen een aantal mensen naar buiten om te helpen met het naar binnen brengen van de kleren. De mensen zijn hier zo blij met alle spullen die ze krijgen, zo mooi om te zien! Eigenlijk zouden alle mensen die iets hebben gegeven het met eigen ogen moeten zien, maar omdat dit niet kan heb ik er foto’s van gemaakt.

Vanavond gaan we voor de laatste keer met elkaar stappen hier. De laatste week gaat nu in, wat hierin allemaal gaat gebeuren horen jullie in het volgende verslag.
Het is een beetje een lang verhaal geworden, maar dat komt door de lesgeef dagen. Hoop dat jullie het nog steeds leuk vinden om het te lezen. Bedankt voor jullie reacties!

Knuffels en liefs
Jannike

• 19 November 2011 - 23:04

Peet En Ilonk:

Heey zussie,

Wat weer een mooi lang verslag. Jullie hebben weer een drukke week achter de rug zo te lezen, maar wel veel lessen kunnen geven en bijwonen! Leuk dat je ook echt iets kunt doen met die verschillen in lesgeven tussen daar en hier.

Wat bijzonder dat jullie bij de ceremonie aanwezig mochten zijn!

Hoop dat jullie nu niet meer ziek worden en nog even alles uit de laatste week kunnen halen! De tijd vliegt...

Heel veel plezier vanavond!

Dikke kuss x

• 20 November 2011 - 09:08

Sietske:

Hoi Jannike,
    Wat is al er weer veel gebeurd in de week die voorbij is. Heel leuk om te lezen en ook de foto's zijn prachtig. Ik hoop dat jullie ook in de laatste week nog veel leuke ervaringen opdoen.
    groetjes
    Sietske

• 20 November 2011 - 09:57

Jolijn:

Heee!
    Mooi weer om te lezen, ook heel bijzonder om bij zó´n ceremonie met de baby te zijn!!
    Lijkt me ook heel mooi om daar les te geven en leuk dat ze zo muzikaal zijn ingesteld!
    Succes met je laatste week en geniet ervan!!
    Liefs

• 20 November 2011 - 12:58

Magrietha:

Hoi Hoi Jannike,

Wat weer geweldig om te lezen en de foto van jou met de kinderen gewoon weg prachtig. En o,zo mooi om te horen en jullie om het met je eigen ogen te zien hoe welkom alle spullen zijn. en je kunt niet lang genoeg alles op schrijven voor ons nog veeeeeel te kort.hihihi
    En de tijd gaat zeker veel te snel( je zult er vast vaker komen) Oja gisteren spraken wij ook nog een meisje die naar Gambia was geweest weet je moeder alles van. ( zij doet vrijwilligerswerk voor UNICEF)
    Maak er nog een goede laatste week van.
    Lieve groet Magrietha

• 20 November 2011 - 14:29

Karin Olijve:

Hoi Jannike,

Mooi verslag en..... wat een prachtige foto's weer!
    Ontroerend en indrukwekkend wat jullie daar allemaal meemaken.
    Petje af..... voor de verschillende aanpakken tijdens het lesgeven.
    Heel veel succes, de laatste week!

Groetjes, Karin

• 20 November 2011 - 15:21

Marloes:

Hee Jniek!
    Leuk om te lezen dat het lesgeven zo goed gaat, mooie foto ook, dat je zo voor de klas staan :)
    Haha moest wel lachen om je bier-verhaal, je moet het dus toch maar eens leren drinken ;)
    En wat ben je al lekker bruin!
    Martijn zei al dat je als je terug bent niet direct naast ons mag staan, dan lijken we zo witjes ;)
    Veel plezier met je laatste weekje! :)
    xxx

• 21 November 2011 - 09:34

Peter:

dag Jose

Wat een prachtig veslag.
    De foto's zeggen ook meer dan genoeg. Geniet de laatste week nog van dit mooie land en tot gauw.
    groet Peter

• 21 November 2011 - 09:37

Peter:

dag Jannike

sorry. ik noemde jouw Jose.
    Dat krijg je als je al jullie verslagen achter elkaar leest en overal enthousiasme bespeurt.
    groet aan allen
    Peter

• 21 November 2011 - 10:57

Sanne:

heej hoii,

Wat gaat de tijd snel he! super leuk om jullie verhalen te lezen, en leuke foto's te zien natuurlijk:)! Heeeeel veel plezier nog deze laatste week. we spreken elkaar snel weer! Doe iedereen de groetjes!

groetties Sanne

• 21 November 2011 - 13:22

Geesje:

Hallo Jannike

Alweer een week voorbij.
    Ik heb erg genoten van je verslag en
    van de foto's. Geniet er deze laatste week nog van. Ben heel benieuwd
    naar alles wat je beleefd hebt en van alle foto's. Tot ziens.

Groeten
    Geesje

• 21 November 2011 - 23:50

Ger & Co:

hey meis,

fijn om te lezen hoe jullie daar genieten van alle dingen die je doet en met name van het lesgeven, leuk filmpje hoor! De tijd gaat voor jullie veel te snel, er is ook zoveel te doen. Vast erg bijzonder om mee te maken zo'n naamceremonie en dan deze week de verkiezingen, erg benieuwd hoe dat daar gaat, hou ons op de hoogte.
    Nou meid, geniet nog lekker van deze laatste week samen met de anderen.

liefs en dikke knuffel

pap, mam en broertje

• 22 November 2011 - 11:45

YvonneIdema:

Hallo Jannike,
    Wat een geweldige dingen maak je mee zeg.
    Leuk om te lezen en vooral om de foto´s erbij te bekijken.Geniet nog lekker deze laatste dagen van de warmte en probeer vooral nog veel leuke dingen te doen.

lieve groetjes Yvonne

• 22 November 2011 - 20:03

Demels:

Jniek!
    Wat een leuk verslag weer! Geen probleem dattie zo lang is, vind ik juist leuk!

Vermaak je nog de laatste paar dagen en dan zie ik je zondag!!:D:D:D
    xxxx

• 24 November 2011 - 20:58

Janny P:

Hoi Jannike,
    Weer met belangstelling het laatste verslag gelezen (19-11).
    Je hebt het volgens ons erg naar je zin daar. Nu maar hopen dat je straks geen heimwee krijgt naar Gambia?
    We wensen jou en je mede collega reizigers een rustige en voorspoedige terug reis toe en horen hier in Emmen graag nog meer over jouw fantastische ervaringen daar in Gambia.

Tot snel;
    groetjes, janny en gerard