Naka subasi - Reisverslag uit Bijilo, Gambia van Jannike Berg - WaarBenJij.nu Naka subasi - Reisverslag uit Bijilo, Gambia van Jannike Berg - WaarBenJij.nu

Naka subasi

Door: Jannike van den Berg

Blijf op de hoogte en volg Jannike

01 Februari 2014 | Gambia, Bijilo

Goeiemiddag allemaal,

Hier het verslag van de 13e week, wat vliegt de tijd zeg! Na de gezellige visites van onze families stond deze hele week weer in het teken van leesles geven. Onze methode wordt volop gebruikt en Naka subasi betekend in het Wolof; Heb je goed geslapen. Sang, een leerling van de Marie Rita’s School, vroeg dit op een ochtend aan mij. Ik antwoorde met ‘Jamarek’ (goed), waardoor een hele grote glimlach en een ondeugend koppie tevoorschijn kwam, want dat maakt het natuurlijk leuk en dus elke ochtend werd dit 3 keer aan mij gevraagd, haha!

Maandagmorgen toen we het plein bij de Marie Rita’s opliepen, werden we weer heel warm onthaald door alle kids. Fijn om de dag te beginnen met een hele dikke knuffel. Toen we het kantoortje inliepen om de leerkrachten te begroeten, kregen we te horen dat de broer van één van de meiden zondag was overleden. Op dat moment werden we weer even met de neus op de feiten gedrukt dat hier ontzettend veel mensen op jonge leeftijd overlijden. Deze jongen was begin 30 en is overleden aan een ziekte waarvoor ze hier geen medicijnen hebben. De school sluit om 11 uur vandaag, want alle leerkrachten gaan naar de begrafenis. Samen met Marie hebben we overlegd dat wij de klas gaan overnemen. Marije is hier begonnen met de leesles en ik ben begonnen in de andere nursery 2 ook voor de leesles. Vandaag heb ik met de leerlingen het schrijven van de letters geoefend, op zich ging dit goed. Alleen toen de leerlingen een werkblad kregen en de letter P en S moesten omcirkelen met andere letters eromheen, werd het lastig. De leerlingen omcirkelden ook de q en de s verkeerd om ook. Dit zal ik morgen nogmaals gaan oefenen. Fantastisch om te merken dat het ‘ hakken en plakken’ vooruit gaat. De kinderen bewegen hun handen goed mee en weten steeds sneller het woord aan elkaar te ‘plakken’. We blijven gewoon oefenen.
Na de pauze is Marije naar Nursery 3 gegaan om hier de leesles te geven en heb ik de andere klas overgenomen. Marie was er zelf ook om les te geven, maar Marie is op dit moment hoogzwanger, dus wilden we haar rust gunnen. Hier heb ik met de leerlingen de vormen geoefend en vervolgens Mister Shapes laten tekenen.
Om 11 uur was het tijd voor de leerkrachten om te vertrekken naar de begrafenis en voor ons tijd om naar de CCLK school te vertrekken. Ook hier was één van de leerkrachten afwezig, want het was zijn neef die overleden is. Zijn klas is een lastige klas, waar ik vorige week een beetje met mijn handen in het haar heb gestaan, maar ik wilde het nogmaals proberen. Ik ben gelijk heel streng begonnen en heb weer behoorlijk mijn stem moeten verheffen.. Ik voelde me soms net een vrouw die op de markt staat te schreeuwen. Helaas bleef de klas ontzettend rumoerig en was ik meer bezig in het lesgeven van welke regels en manieren er zijn en bezig met corrigeren dan met het aanleren van de letters. Op een gegeven moment was het tijd voor pauze, maar heb ik een aantal leerlingen die in de klas aan het spugen waren en met elkaar aan het vechten waren laten zitten. De kinderen zijn dat hier niet gewend en waren dus even stil van het feit dat ik ze vroeg over hun gedrag na te denken. De leerlingen krijgen hier vaak een tik als ze zich niet gedragen, maar er wordt niet gevraagd om over hun gedrag na te denken. Hopelijk heeft het iets geholpen voor de komende lessen.
’s Avonds hebben we de lessen voor de volgende dag voorbereid. Morgen wil ik in Nursery 2 kijken of de kinderen alle letters kennen en kunnen schrijven, zodat we een overzicht hebben van welke kinderen hier nog moeite mee hebben. De vorige keer had ik de kinderen gewoon een leeg wit papiertje met hun naam erop gegeven, maar toen kreeg ik briefjes terug met veel gekrabbel en tekeningetjes. Nu besloten om op alle briefjes zes hokjes te tekenen, zodat de leerlingen in de hokjes de letters kunnen schrijven. Op het moment dat ik hiermee begonnen ben, viel de stroom uit en moest het hoofdlampje weer tevoorschijn komen, haha! Op zulke momenten mis je toch het gemak van een kopieerapparaat, maar des te meer zullen we deze weer waarderen als we in Nederland zijn.

Dinsdag zijn we de dag begonnen met de vraag hoe de begrafenis was en hoe het met Phynas is. Opvallend is dat ze hier weinig loslaten over de begrafenis, maar natuurlijk is Phynas ontzettend verdrietig. De zus van Phynas is namelijk een aantal jaren geleden aan dezelfde ziekte overleden. Om welke ziekte het gaat hebben we niet gehoord.
Vandaag zijn we begonnen in Nursery 3 en hebben we samen lesgegeven. Marije is begonnen met de leerlingen drie letter woorden op te laten schrijven. Ze moesten goed luisteren wat de eerste, midden of laatste klank was. Deze klas doet het erg goed qua lezen en kunnen elke keer een stapje verder, mooi om te zien! Na dit geconcentreerde werkje was het tijd voor een opdracht in groepjes. Ik heb de klas in 5 groepjes verdeeld en allemaal kregen ze een a4 papier met de verschillende letters uit de lettergroepen erop. Van deze letters moesten ze zoveel mogelijk woorden maken. Eerst hebben we een aantal op het bord geoefend en vervolgens toen de klas verbouwd was, konden de kinderen beginnen. Enthousiast gingen de leerlingen aan de slag en er werd zachtjes overlegd, zodat de andere groepjes het niet konden horen.
De leerlingen hebben een kwartier de tijd gehad om zoveel mogelijk woorden te maken en dat is gelukt. De woorden die de kinderen de afgelopen weken hebben geleerd tijdens de lessen kwamen voorbij!
Na de pauze was het tijd om naar nursery 2 te gaan. Opnieuw de letters geoefend, het hakken en plakken en de letters en P en S tussen andere letters zoeken. Ik heb nu aan de leerkracht laten zien hoe je een niveauverschil kunt aanbrengen, want er waren een aantal kinderen die gisteren het goed gemaakt hadden. Er waren dus twee verschillende werkbladen waaraan de kinderen gingen werken. Sabine ( de lerares van nursery 2 ) is heel enthousiast en is pas afgelopen oktober begonnen op de school. Ze wil heel veel weten en vraagt regelmatig om advies. Ter afsluiting heb ik de leerlingen het dictee laten maken. Gelukkig werkte de hokjes op het papier en was heel duidelijk te zien welke kinderen de letters kennen en welke kinderen hier nog moeite mee hebben.
In de pauze kwam Marie naar school, want we gaan met haar naar Tmboektoe, een boekenzaak in Bakau. Hier hebben we allerlei verschillende leesboekjes gekocht, zodat de leerlingen naast de leeslessen ook individueel kunnen oefenen met lezen. Daarnaast natuurlijk ook voor de kinderen die eerder klaar zijn met hun werk. Timboektoe is een hele grote zaak waar je ontzettend veel keuze hebt! Samen met Marie hebben we keuzes gemaakt en behoorlijk wat boekjes kunnen aanschaffen. De boekjes zijn gekocht van het gesponsorde geld, dus sponsors bedankt! Toen de boekjes gekocht waren, konden we terug naar de scholen. Zowel op de Marie Rita’s school en CCLK waren ze ontzettend blij met de boekjes en worden alle sponsors hartelijk bedankt! Nu gaan de leerkrachten de boekjes proberen en over een week horen we hun ervaringen. Als het goed blijkt te werken, zullen we proberen nog meer boekjes aan te schaffen.
Na schooltijd zijn we richting de traffic lights gegaan om de boodschappen te halen voor de hele week. Een groente en fruit kraam uitgezocht en hier allerlei lekkers gehaald. Hup in de volgende taxi naar de turntable om hier de andere boodschappen te halen. Aan het eind van de middag hadden we alles weer binnen voor de rest van de week! ’s Avonds zijn we uiteten geweest met Freek-Jan, Alied en Christine en twee vrienden van hun. Dit was een etentje om ze te bedanken voor de goede zorgen van de afgelopen maanden en om ze te bedanken dat we in het huis van hun watchman hebben mogen wonen.

Woensdag waren we blij, want we hadden ontzettend snel een taxi richting het Senegambia gebied. Vaak staan we hier een poos te wachten op een taxi, maar vandaag hadden we geluk. Toevallig kwamen we Ma van het animatieteam tegen en gingen samen in een taxi. Toen we bij het Senegambia aankwamen, hadden we nog een meevaller, want deze taxichauffeur ging ook nog door naar de traffic lights. Normaal stappen we hier weer over op een andere taxi. Er stond een lange file richting de traffic lights, maar onze chauffeur dacht daar ga ik gewoon bij langs. Hup van de weg af en door het zand.. Wij zaten al te kijken van dit is niet netjes. Op een gegeven moment stond er een politieman op de weg die hem aanhield. Hij moest zijn papieren laten zien. De jongen raakte meteen in paniek en er werd in de lokale taal naar elkaar geschreeuwd. Wij begrepen er niks van, maar de politieman schreeuwde ook naar ons adja, dat betekent wegwezen. Een meisje dat ook in deze taxi zat zei dat we snel moesten uitstappen. We zijn met haar richting de traffic lights gelopen en kregen toen te horen dat de chauffeur geen rijbewijs had en daarom aangehouden is.
We waren meteen goed wakker door onze wandeling en waren gelukkig nog op tijd op school. Phynas was ook weer op school, hier hebben we ontzettend respect voor. Hier kunnen wij ons in Nederland niks bij voorstellen dat je drie dagen nadat je broer is overleden alweer aan het werk is. De kinderen hebben ook niks hiervan gemerkt, want ze ging met dezelfde energie en enthousiasme aan de slag.
Marije en ik hebben de hele ochtend lesgegeven. De letters en het hakken en plakken staat deze week centraal, dus hier zijn we beide druk mee bezig geweest, zowel bij Marie als bij de CCLK.
Aan het eind van de dag hebben we aan de leerkrachten op de Marie Rita’s school gevraagd of zij morgen een leesles zouden willen geven. Dit lijkt ons een goed idee, omdat zij het uiteindelijk zelfs moeten gaan doen. Op deze manier kunnen wij hun helpen met dingen waar ze eventueel tegenaan lopen.

Donderdagmorgen voor ons een rustig begin op de school, want de leerkrachten gingen de lessen geven. Sabine van nursery 2 was iets zenuwachtig en vroeg gespannen of ze kon beginnen met de les. Ik zei dat dat natuurlijk kon en dat ze helemaal niet zenuwachtig hoeft te zijn, ik ben er alleen om haar te helpen. De les die ze heeft gegeven was top! Ze heeft echt opgepikt wat wij de afgelopen weken hebben laten zien en iets van zichzelf erbij gedaan. Na afloop van de les kwam ze naar mij toe om te vragen wat ik ervan vond. Op dat moment voelde dat even gek, want deze vrouw is een heel stuk ouder dan mij… Ik voelde me net mijn mentor van toen ik op school zat, haha! Samen hebben we gepraat over leesles en natuurlijk heb ik haar verteld dat ze het hartstikke goed doet! In de pauze snel aan de slag in de schriftjes om het huiswerk voor de volgende dag te maken.
Na de pauze zijn Marije en ik samen naar nursery 3 gegaan waar ook een les voorbereid was. Ook zei deed het heel leuk en liet de leerlingen met letters woorden maken. De leerlingen waren druk bezig en wij hebben snel geholpen met nakijken. T-Boy was ontzettend snel klaar met het maken van woorden en dus heeft Marije een leesboekje opgehaald om hem te laten lezen. De jongen vond het fantastisch en vroeg meteen of hij het boekje mee naar huis mocht. Een goed teken dat de kinderen de boekjes leuk vinden!
Op de CCLK heb ik Marije eerst gefilmd bij haar lesgeven in Nursery 3 en vervolgens heeft Marije mij gefilmd toen ik aan het lesgeven was in Grade 1. De leerkracht van Grade 1 had nog nooit een les van ons gezien, omdat hij de afgelopen tijd vaak afwezig was. Hij was onder de indruk en vertelde dat hij zich de vorige keer al afvroeg toen hij lesgaf waarom de leerlingen de stapjes met hun handen deden. Nu snapte hij het en ook de reden hiervan en gaat dit zeker gebruiken. Fijn om te horen!! Na deze dag lesgeven was het even tijd om af te koelen in het zwembad. Hier hebben we heerlijk tot 6 uur gelegen . Om 6 uur was het tijd om naar de strip te gaan, want hier hadden we afgesproken met Marije en Elisa. Twee Nederlandse meiden die hier zijn voor een weekje op vakantie en wilden graag wat tips over het bezoeken van dingen. We hebben heerlijk de hele avond gekletst over onze ervaringen, maar ook over hun ervaringen in het buitenland en tips gegeven over trips. Een hele gezellige avond! Morgen zullen ze ook met ons mee gaan naar de scholen om te kijken hoe het er hier aan toe gaat!

Vrijdagmorgen om half 9 waren we bij de traffic lights waar Marije en Elisa al op ons stonden te wachten. Samen opzoek naar een taxi die we snel gevonden hadden, maar deze beste man wilde alleen maar een towntrip. Wij zeiden dat wij gewoon het Gambiaanse tarief wilden, maar daar ging de man niet mee akkoord en dus zijn we uitgestapt. De volgende taxi stond al op ons te wachten en deze beste man vond de Gambiaanse prijs prima. Aangekomen op school werden Marije en Elisa net zo hartelijk begroet als wij elke ochtend. We hebben ze een rondleiding gegeven en een aantal foto’s genomen met de kids. Ze hebben twee lessen bijgewoond om te zien hoe het lesgeven hier gaat. Ondertussen hebben Marije en ik naamkaartjes gemaakt voor op de tafels, zodat de leerlingen een vaste plek hebben, maar ook kunnen oefenen met het schrijven van hun naam. Nog een voordeel is dat wij de namen van de leerlingen sneller leren, haha!
Na de pauze zijn we richting de CCLK gelopen waar de meiden een rondleiding hebben gehad.
Toen de scholen uit waren hebben we een taxi genomen richting de turntable, want de meiden hadden onze Gambiaanse broek gezien en wilden ook graag iets laten maken. Aangekomen bij de tailer werd de baas geroepen die ons gelukkig nog herkende en blij was on te zien. De meiden laten een rokje maken, waarvoor ze de stof nog gaan halen. Samen zijn we richting Senegambia gegaan, waar we afscheid hebben genomen. Marije en ik zijn naar het marktje gegaan om een bord voor het huis van Ali te laten maken en een armbandje uit te zoeken als herinnering aan ons avontuur.

Vrijdagavond zijn we begonnen met de voorbereidingen voor volgende week op school. Maandag en dinsdag zullen we de kennis van de kinderen uit nursery 2 testen. Er zijn nu twee groepen, maar in beide klassen zijn er grote niveauverschillen. Nu laten we de kinderen een test maken, zodat we hun niveau kunnen inschatten en een nieuwe groepsindeling kunnen maken. Dit betekent alleen dat we 42 testen met de hand moeten maken, dus gelijk maar mee begonnen.

Zaterdagmorgen eerst begonnen met een lekker ontbijtje op de veranda, want doordeweeks gaat dit altijd gehaast. Hierna begonnen met de grote schoonmaak en de was. Op dit moment zitten we bij het zwembad onze waarbenjij te typen. Vanavond zullen we met Marije en Elisa en onze vrienden van de CCLK naar de local bars gaan. Morgen zijn we uitgenodigd in de kerk, want de CCLK viert zijn 14e verjaardag. Na het kerkbezoek zijn we uitgenodigd bij Richard Mendy thuis voor een lunch. Deze lunch heeft hij georganiseerd om ons bedanken voor onze inzet op zijn school. We hebben dus nog een leuk en druk weekend voor de boeg vol met gezelligheid!!

Tot het volgende verslag!

Liefs Jannike

• 02 Februari 2014 - 14:32

Sanne:

Hoi Jannike en Marije!

Wat is het toch steeds weer geweldig om mijn emails te bekijken. Dan heb ik weer een melding dat jullie weer een mooi verhaal hebben geschreven voor het ''thuisfront''. Het blijft leuk om te lezen wat jullie meemaken en daarnaast ook nog de foto's op facebook te kunnen zien.
    Ik vind het geweldig wat jullie doen, met jullie doorzettingsvermogen en enthousiasme.
    Helemaal leuk was het lezen wat jullie met jullie families beleefd hebben.
    Moeten we alvast een weekend prikken om alle foto's en verhalen te zien en horen? ;-) Want wij willen ook ALLES zien :-D

Heel veel succes en plezier nog deze laatste weken! Geniet van alles om jullie heen!
    Xx!
    Sanne

• 03 Februari 2014 - 14:53

Ida:

Hallo meisjes!
    Het blijft leuk om jullie belevenissen te volgen. Wat zullen jullie genoten hebben met je familie om je heen. Nu de laatste weken ingegaan zijn, zal het nog veel sneller gaan.
    Blijf genieten en tot gauw!
    Ida

• 05 Februari 2014 - 16:24

Eline K:

Wat heerlijk om dit te lezen! Doet me denken aan de tijd dat ik via Alied en Freek-jan
    stage liep op de Baobab Nursery School!
    Veel plezier en geniet ervan!!
    Groetjes Eline Klijn