De MJ girls - Reisverslag uit Madiana, Gambia van Jannike Berg - WaarBenJij.nu De MJ girls - Reisverslag uit Madiana, Gambia van Jannike Berg - WaarBenJij.nu

De MJ girls

Blijf op de hoogte en volg Jannike

31 December 2013 | Gambia, Madiana

Lieve allemaal,

Deze week waren we gezellig de hele week met de MJ girls, zoals wij twee jaar geleden bestempeld zijn hier in Gambia. Samen heerlijk 10 dagen genoten van het weer, gezellig kletsen, herinneringen ophalen en leuke uitstapjes maken en niet te vergeten relaxen… Een toptijd!!
Maandag zijn Marije en ik op tijd met Solomon vertrokken naar Faraba Kairaba. Een beetje gespannen stapten we bij de school uit, omdat er vandaag een gesprek gepland stond met de headmaster en alle teachers. Na onze dag lesgeven twee weken geleden, hadden we een vervelend gevoel. Nu was het tijd om onze punten aan te stippen, maar ook belangrijk om te weten wat zij precies verwachten. Om 9 uur opende Solomon het gesprek en zaten we met zijn allen om de tafel. Wij hebben duidelijk verteld dat we het gevoel hebben dat de interesse niet zo groot is en dat wij niet kunnen werken als er kinderen worden geslagen. De headmaster nam het woord en vertelde dat het allemaal lastig is, omdat ze nog niet zolang open zijn. Hun verwachtingen hebben ze verteld, namelijk rekenen, engels praten en lezen. Hier zullen wij na de kerstvakantie flink mee aan de slag gaan, alleen is het lastig met maar een dag in de week. Daarnaast hebben we afgesproken dat Marije en ik allebei in een andere klas zullen gaan lesgeven. Zo gezegd, zo gedaan! Gelijk allebei in een andere klas begonnen met een rekenles, waarin de nummers 1 t/m 5 werden aangeboden. De kinderen kregen een werkblad, waarbij ze het aantal cirkels bij het nummer moesten tekenen. Snel bleek dit een moeilijke opdracht voor de kinderen te zijn, ook omdat ze nog nooit een potlood hebben vastgehouden. Hier heb ik eerst aandacht aan besteed en vervolgens samen met de kinderen de opdracht op het bord gemaakt. After break heb ik met de kinderen in hoeken gewerkt! Ze hebben hier ontzettend veel en mooi materiaal, waar de kinderen heerlijk mee aan de slag kunnen. Wij kunnen nu laten zien op welke manier de leerkrachten dit kunnen gebruiken. Alle kinderen waren druk in de weer met ontwikkelingsmateriaal, leuk om te zien.
Een tegenvaller was dat we nog steeds zagen dat de leerkrachten van Nursery 1