De tijd vliegt voorbij hier! - Reisverslag uit Kololi, Gambia van Jannike Berg - WaarBenJij.nu De tijd vliegt voorbij hier! - Reisverslag uit Kololi, Gambia van Jannike Berg - WaarBenJij.nu

De tijd vliegt voorbij hier!

Door: jannikevandenberg

Blijf op de hoogte en volg Jannike

13 November 2011 | Gambia, Kololi

Lieve allemaal,

De tijd gaat hier ontzettend snel, vandaag zeiden we al tegen elkaar ‘ We zijn alweer over de helft’. Ik had nooit gedacht dat het zo snel zou gaan. Het is ook grappig om te merken dat als we aan elkaar vragen wat we op een bepaalde dag hebben gedaan dat we het dan niet meer precies weten, dit komt omdat we zoveel doen!

Zoals beloofd een verslag over hoe het lesgeven is gegaan. Op donderdag was het dan eindelijk zover. Om half 8 zaten we aan het ontbijt, hier troffen we Antoinet en Rob. We hebben dit koppel ontmoet op het vliegveld van Banjul en het contact is gebleven. Elke dag even een praatje over wat wij hadden gedaan en hoe hun dag was geweest. Op een gegeven moment noemden we ze onze Gambia papa en mama. Ze hadden spulletjes meegenomen voor de kinderen, maar vonden het lastig dit op straat uit te delen. Dit omdat je dan vaak ziet dat ouders het afpakken en verkopen. Wij hadden ze meegevraagd naar de school van Marie, zodat ze het hier konden uitdelen.

Aangekomen op de school ging Antoinet snoepjes uitdelen en heeft ze nog wat spullen aan Marie gegeven. Ook voor vandaag stond er een schoolbezoek gepland. Samen met Marie en Ben bezochten we vandaag de school waar Ben werkt, namelijk de new life school. De school zag erg goed uit, heel verzocht, hele mooie schilderingen. We werden welkom geheten door de directrice. Zij is engels en was hier voor een kort bezoek. Het is een hele grote school, alles zit bij elkaar. Nursery school ( kleuterschool) tot secundaire school ( middelbare school). Opvallend op deze school was dat alle kinderen ook methodes hadden en er grote borden in de klaslokalen hingen. Na een rondleiding door alle klassen en verschillende leerkrachten te hebben ontmoet, wilden we graag nog het kantoor van Ben zien. Buiten werd er nog een koppelactie uitgevoerd voor Marije, want de directrice had nog een lange leerkracht in de aanbieding. Ze moesten even tegenover elkaar gaan staan, om te kijken wie er groter was, waar wij natuurlijk om moesten lachen.

Teruggekomen op de Marie Rita’s School werden Antoinet en Rob opgehaald en kon het lesgeven echt beginnen. Jose en ik begonnen met een lesje over de kleuren. Eerst de kleuren een keer herhalen met zijn allen en kijken of de kinderen een kleur eruit konden pikken. Hierna moesten de kinderen vertellen welke kleur er niet bij hoorde, dit verliep goed. Sommige kinderen spreken helemaal geen Engels, wat het soms lastig maakt. Gelukkig is er dan een leerkracht die het vertaald voor de kinderen die hun eigen stamtaal spreken. Ook praten deze kinderen vaak in het wollof terug tegen ons. Hierna hebben we een liedje aangeleerd, namelijk if your happy en you know it. Dit was een succes bij de kinderen. Natuurlijk vooral het klappen en daarna het stampen met de voeten. Prachtig om te zien hoe de kinderen glunderen bij deze dingen. Toen wij klaar waren, ging de leerkracht van de klas nog iets met de kinderen oefenen, namelijk het schrijven van de cijfers. Ze had de briefjes al allemaal klaar liggen, maar er waren te weinig potloden en ook waren er van de potloden veel punten af. Er was geen puntenslijper, dus deed de leerkracht het met iets scherps. Wij kunnen ons dat helemaal niet voorstellen dat je zo je best moet doen om ervoor te zorgen dat alle kinderen een potlood krijgen. Als ze op zijn pakken we gewoon een nieuw potlood en kunnen verder. Door dit soort dingen krijg je nog meer respect voor de leerkrachten, want ze moeten onderwijs geven met zo weinig materiaal en ze blijven er bij lachen. Petje af voor hun!!

We hebben met Marie afgesproken dat we morgen ook komen om les te geven. De afspraak was gemaakt dat we vrijdag niet naar school gaan, zodat we met ons onderzoek bezig kunnen. Alleen omdat we deze week al twee dagen hebben gemist i.v.m. Tobaski wilden we graag vrijdag heen.
Aan het einde van de middag voelde ik me niet helemaal fit en ben teruggegaan naar de kamer. Hier even gelegen en uitgerust. Alleen heeft dit niet geholpen. De rest van de dag lag ik of in bed of zat op de wc, mijn maag was op de hobbel.

Wakker geworden na een slechte nacht, want had haast niet geslapen. Ook waren de maagproblemen nog niet helemaal over, dus jammer genoeg niet meegegaan naar de school vandaag. Heb de hele ochtend en middag in bed doorgebracht. Gelukkig ben ik heel goed verzorgt door mijn drie moeders;) Alles kreeg ik naast mijn bed aangedragen, ook toen de meiden aan het lesgeven waren, werd ik in de gaten gehouden door Niels. Er werd dus goed voor me gezorgd.

Om 6 uur stond er een meeting gepland met studenten. Hier wilde ik graag mee naar toe, dus heb een douche genomen en ben in de taxi gestapt. Er zaten veel studenten op ons te wachten. De studenten hadden vragen voor ons en wij mochten dingen aan hun vragen. Ze vroegen of we in deze weken nog een keer samen konden werken, helaas is daar geen ruimte meer voor. We werden om 7 uur door Modou opgehaald, omdat we ’s avonds naar een concert gingen. Snel een hapje gegeten en ons klaar gemaakt voor het concert. Toen we het gebouw binnenkwamen zagen we meteen dat we under dressed waren. Ik maakte een fout, want ik zei tegen de Gambianen dat we undressed waren, waar ik natuurlijk nog een hele poos mee geplaagd ben. In de hal kwamen we nog veel meer bekenden tegen. Richard was er ook, hij is de voorzitter van de CCLK en ons contactpersoon, daarnaast nog veel leerkrachten. Richard is vandaag vader geworden van een dochter en vertelde er met trots over. Vrijdag is er een babyshower dan wordt pas de naam bekend gemaakt van de baby. Wij zijn hiervoor uitgenodigd en kijken hier erg naar uit. Het concert bestond uit verschillende koren die gingen zingen, het klonk erg mooi. Ook waren de djembe’s volop aanwezig. Op een gegeven moment werd er een nummer aan ons opgedragen, dus we zijn naar voren gegaan om geld te geven en even te dansen. Om half 2 was het concert afgelopen en werden we teruggebracht naar het hotel. Nog even na gekletst en toen snel slapen.

Zaterdag ging om kwart over 9 de wekker alweer, deze hadden we toch maar gezet om het ontbijt niet te missen. Nog slappend naar het ontbijt gelopen en snel ontbeten. Om half 11 waren we terug en hebben snel de bikini’s aangedaan om een duik in het zwembad te nemen, in de hoop dat we daar een beetje wakker van werden.

We zijn om kwart over 2 naar de lobby gegaan, want vandaag vertrekken Rob en Antoine weer naar huis. Natuurlijk gingen we ze even uitzwaaien. Nog snel een foto gemaakt, nog wat tips en spullen van ze gekregen. We hebben een emmer en nog een waslijn gekregen. Dit scheelt een hoop waterballet in de badkamer, want elke keer ging het over de wasbak rand heen. De waslijn kunnen we ook goed gebruiken, want nu kan iedereen wassen wanneer we dat willen. Wat een was hebben we elke keer zeg! Toen werd het tijd voor ze om naar de bus te gaan. We hebben gezwaaid totdat we ze niet meer zagen. Erg leuk dat we ze ontmoet hebben en dat we zo gezellig met ze konden praten, hopelijk kunnen we contact houden via facebook.

Aan het einde van de middag terug naar de kamer om een power nap te doen, want we gaan vanavond uit met zijn allen. We werden om 11 uur opgehaald door Marie en Ben. In welke club we vanavond terecht komen is voor ons nog een raadsel. Uiteindelijk in een gezellige club terechtgekomen , waar we de hele avond hebben gedanst en gekletst. Om half 3 besloten we terug te gaan, op straat was het hartstikke druk. De Gambianen vertelden ons dat het uitgaan nu pas begint ( het kan dus nog later als bij ons). Er werd ons ook snel nog even verteld dat er morgen een vergadering was met alle mensen van de CCLK en dat ze het leuk zouden vinden als we hierbij aanwezig zijn. Wij dachten dan moeten we nu snel naar bed, want dat betekend vroeg eruit voor het ontbijt.

Zondag om half 10 zaten we weer met onze slaapkopjes aan het ontbijt.
De meeting met de CCLK was om 1 uur. We werden om kwart over 12 door Modou opgehaald. Michelle had vandaag last van haar buik en is dus thuisgebleven. Aangekomen bij de internationale school heeft Tina ons naar de compound gebracht waar de vergadering werd gehouden. De vergadering staat gepland van 1 tot 5 uur. Toen we binnenkwamen zaten er al heel veel mensen. Apart gevoel geeft het dat er meteen geregeld wordt dat wij kunnen zitten. Sommige staan op zodat wij kunnen zitten, wat wij helemaal niet nodig vinden. Ze willen er alleen niks van horen als we zeggen dat we wel kunnen staan. In de vergadering werden ons vragen gesteld over het onderwijs bij ons, maar ook persoonlijke vragen over onze hobby’s. Na een uur werden we weer naar de taxi gebracht door Ben en Charles, want we hoefden niet de hele vergadering bij te wonen.

Nu zitten we even achter de computer om de verslag te typen en de lessen van morgen nog even door te kijken.

Dit was alweer het vierde verslag vanuit Gambia. Hoop dat jullie het nog steeds leuk vinden om ze te lezen, want zijn wel elke keer lange verslagen. Nogmaals bedankt voor alle leuke reacties! Ik hoop dat ik de volgende keer foto’s of een filmpje van het lesgeven erop kan zetten

Tot het volgende verslag!

Liefs Jannike

• 14 November 2011 - 06:26

Jolijn:

Hee Jniek!
    Wat vervelend dat je niet lekker was afgelopen week :(
    Leuk verhaal weer, vooral moeten lachen om je 'undressed'-opmerking, hahaha.
    En inderdaad knap hoe het lesgeven daar lukt, ook zonder luxe.
    Ik moet nu snel gaan, want vandaag hebben we onze eerste opnamedag!
    Succes en hoop dat je je beter voelt :)
    XX

• 14 November 2011 - 07:11

Agnita:

Jannike!!

Oh bij jou niet het eerste, haha! Jolijn is sneller!
    Maar je kunt niet altijd de eerste en snelste zijn!
    Dus je bent ziek geweest? Kut ja! Gaat wel weer beter? De eerste keer? Want je was er wel bang voor he, dat je daar ziek werd!
    Nou hopen dat het beter gaat en dat je niet meer ziek wordt!
    Ook leuk om je verslag weer te lezen. Al over de helft, wat gaat het weer snel.
    Heel veel plezier nog en kijk uit voor de jongens!! haha~!

Dikke kus !!!

• 14 November 2011 - 09:29

Magrietha:

Hoi Hoi,

Ik hoop dat je je nu weer helemaal fit voelt, want ziek zijn is niet echt fijn en nu helemaal niet. Je wilt elke dag overal bij zijn en natuurlijk niks missen.
    Omdat de tijd al zo hard gaat en er nog zoveel te doen is.
    Je schrijft over de potloden ja dat kunnen wij ons echt niet voor stellen hier zijn de kinderen ook zo verwend met school spullen.
    Zie uit naar het filmpje over de les. Of leuke Djembé muziek.(hihihi)
    Veel plezier met alle moois wat je nog gaat doen deze week.

Lieve groet Magrietha

• 14 November 2011 - 15:52

Peter:

hallo Jannike.
    Vervelend dat jullie ziek worden. Gelukkig is het telkens maar een dag. Kan me voorstellen dat de dagen voorbij vliegen. Als je zoveel meemaakt heb je tijd te kort. Het is dan ook goed dat je elke dag even met elkaar bespreekt wat je die dag hebt meegemaakt. groet Peter

• 14 November 2011 - 16:26

Janny:

Hoi Jannike

Lees net in je verslag dat je maag goed van streek is,wordt het nu alweer iets beter??
    Maar ik lees ook dat jullie het ontzettend leuk vinden en al mooie kiekjes gemaakt.
    Geniet er nog maar ff goed van en zeker van het mooie weer daar.
    Hier dikke mist en ontzettend koud bbbrrrrr

Veel plezier groetjes uut Oring

• 14 November 2011 - 18:21

Ida En Tinus:

Ha die Jannike!
    Wat leuk om al die verhalen te lezen, jullie beleven wel heel veel in zo'n korte tijd, zeg. En dan vliegt de tijd wel heel snel. Heel veel plezier nog, de komende dagen. Was vandaag bij je moeder een theetje doen... ze redt het nog wel even zonder jou ;)
    Groetjes van deze kant!

• 14 November 2011 - 18:54

Demels:

Lieve Jniek!
    Wat een verhalen weer! hahaha Underdressed:P echt wat voor jou!;)

Wat vervelend dat je niet lekker was, hopelijk heb je nu alles gehad en voelen jullie je de laatste 2 weken topfit!

Succes de komende weken!!
    veel liefs!

• 14 November 2011 - 19:35

Karin Olijve:

Hoi Jannike,
    Fijn dat je weer opgeknapt bent?
    Mooi verslag weer en wat zal het veel met jullie doen allemaal. Met al die indrukken die julle opdoen, is het logisch, dat jullie alles niet kunnen onthouden. Er gebeurd ook zoveel in hele korte tijd. Gelukkig zijn er deze mooie verslagen, de foto's en de filmpjes, om alles straks rustig na te lezen en te herbeleven.
    De komende twee weken komen er vast nog vele waardevolle herinneringen bij. Succes verder!

Groetjes uit Emmen

• 16 November 2011 - 13:15

Janny P:

Hoi Jannike,

NOu meid ik hoop dat jij als je terug bent een film-video avond met uitleg wilt geven over het hele projekt en jouw verblijf met zoveel belevenissen wilt geven voor alle belangstellenden. Lijkt me te gek, ik geef me alvast op.
    Nog een te gekke tijd gewenst en geniet ervan.

Groetjes, Janny

• 16 November 2011 - 13:38

Geesje:

Hallo Jannike

Gelukkig ben je weer opgeknapt en
    kun je weer aan alles meedoen.
    Ben erg benieuwd hoe het lesgeven
    gaat in het Engels. Dat zal niet altijd meevallen. Geniet nog van je tijd in Gambia en maak maar veel foto's.

Groeten, Geesje

• 18 November 2011 - 09:48

Itie:

Hoi Jannike,

Wat een ervaringen! Jullie maken met elkaar wel heel wat mee. Mooi om te lezen dat er in Gambia zoveel mensen zijn die blij zijn met jullie. Grappig dat die ene school het alfabet aan de buitenkant heeft staan. Heb je het idee dat het onderwijs daar ook bijhoudt wat elk kind leert? Wat als de kinderen de kleuren niet blijken te kennen of niet hebben geleerd?
    Ik hoor het graag als je weer terug bent. Denk daar nog maar even niet aan. Het is hier koud en vaak mistig. Maar ja, Sinterklaas is al weer gearriveerd en dat is natuurlijk gezellig. Liefs, Itie

• 18 November 2011 - 14:20

Lindaa:

Heee meid!
    Weer super leuk om te lezen zeg!!
    Geniet er nog van, want de tijd vliegt inderdaad voorbij!

Liefs, vanuit het koude NL ;)
    xx

• 18 November 2011 - 22:30

Ine Schilder:

Hallo Jannike, eindelijk alle verslagen van je gelezen. Geweldig wat je allemaal beleefd!
    Fijn dat jullie als groep het zo goed met elkaar kunnen vinden. Kun je alle indrukken met elkaar delen. Prachtige foto's. Aandoenlijk de kindjes die je op jouw armen draagt. Pracht mensjes. Het ziet er allemaal kleurrijk uit en wat wordt jullie veel aangeboden. Fijn zo'n privéchauffeur die jullie overal naartoe brengt.
    Ik vind het geweldig Jannike dat je dit allemaal mag meemaken, al die indrukken zullen voor altijd op je netvlies staan, dat neemt niemand je meer af! Morgen vertrek ik voor een kleine week naar Texel en komen we vrijdags allebei weer aan in Emmen. Alleen hoef ik niet zo ver te reizen. Nog vele mooie dingen toegewenst deze week en een hele goede terugreis. Het ga je goed .
    Liefs Ine